Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 2366 ggr
EvaRittsel
0

SUGEN KÖPA UGN????

Hej alla som vill satsa på glastillverkning. Jag vill inte slå ut tillverkarna av ugnar - men gamla keramikugnar går nästan lika bra. Ska ni göra smycken i liten skala så har Art fun och MC minugnar i mikron för ca 1000 pix. De är bra - men ett smycke i taget är lite bergränsande. Testar just nu dessa miniugnar för att se hur många smycken som fungar på samma gång. Avvakta lite.

Mitt råd är - gå kurser till en början så ni inte köper på er en ugn för smycken när ni vill göra glasfat, eller en fusingugn on ni vill gjuta, eller en annan slags fusingugn om ni vill arbeta med Moule Perdue eller en keramikugn om ni enbart vill arbeta med fusing.

En kurs är mycket bättre än att ni köper en ugn ni vet att ni inte behöver efter ett slag Och det finns många som erbjuder bra kurser.

Medborgarskolan har bra kurser i hela landet - de var först i landet med detta- Cerama har kursverksamhet på en mängd platser i landet och det finns säkert ngn kursverksamhet i din närhet.

Men gå gärna en kurs i ugnsgjutning av glas - då är keramikugnarna bäst och det passar för yrkesverksamma konstnärer och bildlärare.  TA  DET LUGNT. DU HINNER KÖPA UGN - FÖR DINA BEHOV!!!!

LenaBe
0

Hej Eva!

Jag gjorde precis det misstag som du skriver om. Gick en kurs i smyckestillverkning i Stockholm och förstod inte då hur kul jag skulle tycka det var med glas. Köpte en ugn för smycketillverkning och märkte nästan genast att den var för liten. Har tillverkat smycken ganska länge, men kände nästan från första början att jag ville prova på större saker också så min lilla ugn har begränsat mig.

Här i Kiruna finns Medborgarskolan, de annonserar inte ut alla sina kurser på nätet och när jag frågade om de hade någon kurs i glasfusing för större saker var den redan fulltecknad. När jag frågade om jag kunde vara med som reserv så fick jag till svar att "då var man tvungen att kunna skära rakt". Vet inte vad de menar, min åsikt är att alla kan skära raka linjer med linjal och tycker inte att det borde vara det viktigaste.  

Jag är så glad att jag till sist hittat en kurs här hos en konstnär som inte hade som krav att man skulle kunna "skära rakt". Jag har sett hennes glasutsmyckningar och de har inga raka linjer.

Det kanske beror hur man väljer att se det. Är glas hantverk för bruksföremål som måste vara helt perfekt eller är det uttryck för fantasi och lek med färg och/eller form? Jag tycker att det kan vara både och..

Jag är lite avundsjuk på er som bor närmare större städer och har större utbud till kurser och kan handla material som ni sett i verkligheten. Det känns som jag bor i ödemarken fast Kiruna är en stad.

Lena

HannaBroberg
0

Jag har samma erfarenhet som Lena när det gäller att gå kurs där det pratas mycket om vad man inte får och man måste akta sig för… Jag köpte en ugn som jag kan fusa halvstora saker i göra små gjutningar. Det är jättekul att få experimentera själv och jag ahr haft stor glädje av den vägledning som Eva Rittsel gett på sina riktiga kurser. Studieförbunden måste naturligtvis vända sig även till de som inte vågar så mycket, men de måste också ge kurser där folk kan växa, annars blir de ointressanta. Jag hör för ofta om exempel på att läranar själva inte vill ha konurrens. Sådant är tråkigt.

Så köp en ugn och sätt igång. Mycket tips kan vi dela med varandra här.

Hanna

johannaholub
0

hmm, om man inte själv vill ha konkurrens så är man ju väldigt korkad som håller i kurser överhuvudtaget tycker jag….

Jag har själv haft turen att ha väääldigt givmilda lärare ( i fråga om att dela med sig av kunskaper) och hoppas att jag själv som lärare kan föra en del av den goda stämningen vidare.

EvaRittsel
0

Att skära rakt - tvi vale!!!!!!!! Det som gör fusingen så spännande är ju alla uttryck folk sakpar som inte bara gör kvadrater och trianglar. Men då krävs tålamod och entusiasm. Tycker att folkbildare som har som krav på rak skärning borde vidarutbilda sig själva så de förstår vad ont de gör utvecklingen av proffsiga alster i fusingvärlden. Tvi vale igen!!!!!!