Slumpa / drapera över en form
Har någon erfarenhet av att slumpa fusad glas över en upp och ner vänd form?
Gjorde ett experiment härom dagen när jag skulle slumpa andra saker. Jag ställde en fusad platta på en upp och ner vänd rostfri hög form som jag hade sprejat med separator men det blev helt misslyckad. Den föll för mycket och sprack.
Har någon en bra bränningskurva? tacksam för alla tips och idéer.
/Hima
Jag slumpade floatglas över upp och ner vänd rostfri form efter tips här på sajten. Jag blev jättenöjd. Har kört 5-6 grejer och alla har hållt. Är nybörjare så jag har inte så mycket att komma med men jag kan ju säja hur jag gjorde:
Formarna borrade jag 3 hål i botten om ev luft blev instängd, formen slipades och målades med rosafärgad separator från Cerama. Formarna ställde jag på distanser i ugnen så luften kunde komma ut, på med glasskivan och sedan långsamt upp till 540, fullt ös till 810, 5 min utjämning, svalna av sig själv ner till 540. Sedan startar jag ett nytt program där den står still på 540 i 2 timmar och sedan får den svalna till ca 30 grader innan jag öppnar. Jag kör alltså i en keramikugn med automatik som bara går att styra på uppvägen.
Glaset veckade sej snyggt runt formen när jag använde 3 mm glas, och med 5 mm glas slöt det mer tätt men kanten blev snyggt, oregelbundet vågig. Mina formar var ganska vida och "överhänget" inte jättestort…….alltså mer skål än vas. Hoppas det kan vara till någon hjälp, men det finns nog andra med mer erfarenhet som vet var felet kan ligga.
Hej LenaStina! Det låter ju jättefint. Har du någon bild att visa?
Jag har inte jobbat så mycket själv med floatglas och har alltid trott att 810 är för hög värme för slumping. Jag brukar gå upp till 705 och ha ca 30 min utjämning.
#2 Hej majo! Jag har ingen bild nu på skålarna, men jag ska försöka fixa det när jag får lite hjälp med digitalkameran……..i alla fall den som blev bäst kanske jag vågar visa.
#3 Hej sarkim! Jag har för mej att jag har läst någonstans att det krävs högre temperatur i en keramikugn än i en glasugn. Låter knäppt förresten, men det kanske har att göra med om elementen sitter i locket eller i sidorna.
Jätteosäker på detta, men någon annan kanske vet?
Det är inte högre temp men längre tid så allt smälter ut tillsammans och här är även storleken på på glaset viktigt att ta hänsyn till. Och det har med att att värmen kommer ifrån sidan och inte jämnt direkt på glaset uppifrån som i glasugnar. Och det är ju också viktigt att se skillnad mellan olika sorts glas att de har olika kurvor.

Om formen är hög med branta sidor är det viktigt att den er beklätt med ett lager fiberfilt som kan ge efter när glaset drar sig ihop under avkylningen. Annars spricker glaset.
#6 Hej Hubert,
Vill du förklara lite mer det här med storlek och värmen. Faller stora grejer snabbare eller tvärom. Jag har englas ugn med värme element i locket så värmen kommer rakt upp ifrån och använder bullseyeglas. Har du någon brännkurva som passar?
Tack på förhand
#7 Hej irod,
Hur klä du formen med fiberfilt? Har hört att det ska vara rätt så tjock fiberfilt.
Du kan utgå ifrån 149 grader i timmen till 660 grader utjämning 25 minuter, Max ner till 516 grader utjämning 1 timme, 38 grader i timmen till 371 grader och utjämna 1 minut.
Detta är enligt bullseye hemsida tekniska notes och det gäller 25 cm i diameter. Om du har en större så håll lite längre på topptemp för att det ska hinna glida ner i eller över form. Viktig att formen är med hål i så luft kommer ur men stark rekomendation är Bullseyes egna hemsida och dom svarar gärna på mail!

#9 - man får använda 3mm fiberfilt, skära en manchett som passar runt och en rund platta att lägga på toppen.
Manchetten bindas med värmetålig ståltråd så pass lågt att glaset inte ramlar på det.
En fin beskrivning finns faktisk i boken Ovnformet Glas som är beskriven på annat ställe i detta forum.
:-) Inge

Jättefin och kul färger!
Hanna
Men kul att du vågade och att du är nöjd! Det ser som du är redo för fler utmaningar för det blev ju ett bra resultat. Lycka till!

Jättefin skål. Och tack för alla tips och råd ni kommit med. Det visar styrkan i vår sajt. Desto fler som deltar, desto bättre resultat för dem som prövar!!!!!!