SOMMARKURS I GLASGJUTNING
VILL DU LÄRA DIG GJUTA GLAS I EN FANTASTISK MILJÖ?
På kursen arbetar vi med funna objekt och experimenterar med sandens många möjligheter som formmaterial.
Du får lära dig att blanda sand, använda olika typer av sandformar och att smälta glas med målsättning att du skall
kunna arbeta säkert i hyttan efter avslutad kurs. Det behövs inga förkunskaper i glasblåsning för att delta men du
behöver ha relativt god fysik då det förekommer tunga lyft i en varm miljö.
Lärare på kursen är Tina Lindström och Elin Forslund, båda utbildade på högskola i Danmark med stor erfarenhet
av sandgjutning och utställningsverksamhet såväl nationellt som internationellt.
Sommarkurs i glasgjutning 2/8-7/8 2008
Kurslängd: 6 dagar
5 dagars arbete i hyttan.
Max antal deltagare är 8 personer.
Kursavgift 6800:- inkl. moms
Anmälan och frågor: Tina Lindström-Frausin: 0709-261614 eller tina@tarigo.net
Ankomst till Glava den 1/8, vi börjar tidigt på morgonen den 2:a. Boende på vandrarhemmet Bruksgården
som ligger granne med hyttan kostar 125:-/natt. Du måste räkna med att dela rum med en annan kursdeltagare.
Det är självhushållning, mat ingår ej i kursens pris. För bokning av rum på Bruksgården ring: 0570-410 88 eller 0570-411 50
Glashyttan i Glava Glasbruk hyrs ut under sommaren och drivs av Föreningen Glava Glasbruk. Om man har erfarenhet av att sköta glashyttan går det att boka in sig veckovis. Vårt långsiktiga mål med kurserna är att fler så småningom skall få så mycket kunskap i driften av hyttan att man tillsammans med tidigare deltagare eller med en erfaren glasgjutare/blåsare kan hyra in sig och arbeta på egen hand.
Mer info:
www.tarigo.net
www.glavaglasbruk.org
www.konstkursguiden.se

Glava är underbart. Och de jag käönner som gått på dessa kurser har gjort fantastiska framsteg. Det här är två - mycket bra - kursledare som jag med gott samvete kan rekommendera. OBS OM ni åker tilol Glava - ha telia kontantkort i er mobil. Annars fungerar inte mobilen…

Jag gillar Youtube. Här kommer sandgjutning.
http://www.youtube.com/watch?v=8enRKFozV9M&feature=related
Hanna

Oj vad vackert det är. Detta gyllengula glas. Jag längtar.

# Vilka läckra bilder! Och visst var det fantastiskt där. Hoppas nu att ngn glasblåsare hör av sig så vi också kan vara där i sommar!