Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett06-glasmålning
Läst 3294 ggr
SirpaFingerroos
0

Glasbränning

Hej.. jag har en "riktig"brännugn. Finns det någon som kan hjälpa mig med råd om bränntider?  Jag kan basen men vill lära mer.. Tunna glas 580 grader och  tjocka glas 580 grader m+ utjämning 10 minuter..

Tjocka glas… Utjämningen, hur viktig är den? Kan man skippa den i sista bränningen?

Hälsn Sirpa

EvaRittsel
0

Vad jag förstår är det bränning av färg på glas du håller på med. Jag ska maila till vår expert på detta - Myra - och be henne svara på dina frågor!

kiwisen
0

Hej!

jag använder brännugn som jag har beställt från UTERM i Kålmården. Jag bränner mina glas på 530 grader ( då det kristallglas och de tål ej så mkt högre temp utan att deformeras tyvärr).

I alla fall så programerar jag ugnen så att den ska nå temp 225 grader på 1 timme sen 530 grader på en timme till. Sen ska den hålla temp i 3,5 timmar. Sen svalnar av ugnen av sig själv. Men som sagt så bränner jag kristall ( kristallinglas) och det ä r lite känsligare än vanlig glas som tål mkt mer.

Ett tips: ring Björn på UTERM 011-391081 info@uterm.se En jättetrevlig karl som kan sin sak både när det gäller glasugnar och fusing….

// Kiwisen

EvaRittsel
0

Jag håller med. Björn vet vad han pratar om och är ingte enbart säljare. Han är vad jag kallar kunskapsförmedlare - en person som har förmågan att föra kunskap vidare utan att kränga saker samtidigt. Heders åt honom.  Man kan också ringa till Edab keramik i Strängnäss. Där finns Bosse med samma fina inställning! Men kanske inte lika mycket kunskap om glas.