ugnsköp
Hej !
Jag startar en ny tråd ang. ugnsköp eftersom jag själv går i dom tankarna. Såg att det fanns ett inlägg under "uterm- nej tack som också handlade om ugnsköp. Jag hade nämligen just funderat på ceramas ir 3030 eller ir5050 tror jag dom hette.
Nu blir jag ju tveksam när jag läser att det kanske inte är ett bra köp.
Vad bör man tänka på när man skall investera en ugn, för det är ju trots allt lite pengar det handlar om.? Jag har inte själv någon erfarenhet av ugnar, eftersom jag hyrt in mig på ugn.
Jag flyttar mitt inlägg hit från "uterm - nejtack!!!!!!"
Här passar det bättre .
Går i ugnsköpartankar. Har anv Ceramas ugn 30x30 men är inte riktigt nöjd med den då den bränner mkt ojämt efter ett ant bränningar. Kanthaltråden är inte fästad i änden på porslinstaven så efter en tid drar tråden ihop sig till ena sidan vilket gör att närmast fästet är allt i fullfusing och på andra sidan tackfusing. Det blir också dåligt resultat vid slumping när det är ojämn värme.
Har ev tänkt köpa uterms ugn G50 som är något större. Är det någon som har använt den ett tag och isf har det varit problem?
Jag köpte ugn från Brännpunkt i somras och jag är väldigt nöjd. Här är fakta som står på hemsidan, jag har den som heter GF/75:
• Chassit är av borstat rostfritt stål vilket förhindrar rostbildning speciellt vid uttorkning av gips formar.
• Elementen ligger på keramiska rör för direktvärme på glasytan.
• Topptemperatur 1000 ° C.
• Standard kikhål med plugg för lufttillförsel, observation och snabb avkylning.
• Två stycken gaslyftare (värmeskyddade) för lätt öppning och stängning av lock.
• Ugnens botten är av h ögisolersten, och bottenplatta ingår.
• Superwool Density 128 i lock. Speciell keramisk fiber för extrem snabb uppvärmnings- och avkylningstid.
• Elegant design och solid konstruktion.
• Kraftigt handtag av metall för enkel öppning och stängning.
• Barlet 3K, automatik innehåller fyra program som du själv definierar. Varje program har upp till åtta segment där varje segment innehåller en ramp, en temperatur och en hålltid. Idealisk för Glasfusing bränningar.
Artikel
GF/40
GF/50
GF/75
GF/105
GF/180
GF/336
Innermått (bxdxh)
45x45x20
50x50x20
50x50x30
70x50x30
120x50x30
140x80x30
Liter
40 liters
50 liters
75 liters
105 liters
180 liters
336 liters
Tillval:
• Högisolersten i lock.
• Automatik TC 60/8 eller TC 405/30 samt hållare.
• Glasat kikhål.
• Kraftigt stativ (bord), med avställningshylla för glas och verktyg.

Ett tillägg till mitt inlägg ovan. Det går bort ungefär 4-5 cm på måttet eftersom ugnen är klädd med isolering på insidan.
Är det någon som använder Naberthermugn? Hur funkar den, är det några problem med den?
Jag använder en ugn jag har köpt från Uterm för ungefär !.3/4 år sedan och jag är väldigt nöjd med ugnen och bränningsresultat.