formex
jag undrar hur många av er som satsar på så stora mässor som t.ex. formex. Hur gör ni då? Slår ni ihop med andra i samma genre eller tillsammans med kooperativ och annan sorts konsthantverk?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
För några år sedan hade jag möjlighet att besöka formex i S.tockholm. Det fanns två konsthantverkare/fusare som visade serier i smycken. Den ena från Nybro den andra från Kalmartrakten. Dessutom fanns det ett företag från Norge som hade en stor utställning av fusade smycken. Samtliga i Bullseye glas - utgår jag från.Någon företagare visade bl a objekt fusade änglar i float.
Det fanns också en nyutexaminerad från Göteborgs konstindustrihögskolan som visade unika smycken i silver. Hon såg väldigt ledsen ut vid första dagens slut.
Några som hade gått sammam om en utsällningsmonter träffade jag inte på. Jag tvivlar på att fusinghantverkarna hade framång med sin satsning på formex.

Du kanske såg mina änglar. Smycken vet jag att det finns en massa. Jag tänkte först o främst annan sorts glas. Vet om konsthantverkargrupp som var med på en annan mässa, men inte på Formex.
Hej Maria! Om du med flera är intresserade av att vara med på större mässor kan vi kanske gå ihop?

frågan är om det är publikmässor eller återförsäljare. Men idén har dykt upp hos mig också.
När jag besökte Formex, så var det tillsammans med uppköpare och den dagen var det vikt för uppköpare. De framgångsrika
" montrarna " satt med sina orderblock. Jag är inte intresserad av att ställa ut på någon uppköparmässa, men möjligen på en hantverksmässa tillsamman med någon/några andra och där vi kan besluta om vilken typ av "objekt" var och tar med sig .
Detta för att inte konkurera med varandra utan komplettera och framhäva gemensam glastyrka/ glasglädje
Hej Maria!
Formexmässan är till för uppköpare(endast företag får besöka mässan) Det är en jättestor mässa. Jag törs inte säga hur många mässbesökare den har, men det är väldigt mycket iallafall. Ställer man ut där så ska man vara beredd på att kunna leverera mycket. Det är dit alla far för att se höstens och vårens trender och göra dom stora inköpen till sina butiker.
Vill du satsa på någon lite större mässa så är Noliamässan som körs vartannat år i Piteå och vartannat år i Umeå en väldigt bra mässa. Den pågår i en vecka och har väldigt stort antal besökare. Det går att läsa mer på internet om mässan. 

Jag har ju ställt ut på Formex ett antal år, först själv, sedan har jag varit medutställare i ett koperativ, så jag vet precis vad som gäller. Det är just därför jag frågade, om någon mer ställde upp på sådant. Nu är det ju så att det inte finns så värst många presentbutiker som satsar på dyrt svenskt konsthantverk, men det blir ju lite pengar av det i slutändan.
Tyvärr ligger Umeå och Piteå för långt för att kånka dit med glas, men kanske vi kan åka på semester någon gång när vi inte har hunden längre. Men det vore kul skicka upp lite grejer o sälja i kommission kanske?
okej! Då har du bra koll på läget alltså. Men det är många som blir förvånade över just Noliamässan. Det är nog den största mässa i norra Sverige. Med väldigt mycket hantverk samt även maskiner skotrar, husvagnar ja allt möjligt som även männen är intresserade av.
Du får prova nån gång.

Jag kollade på nätet, men jag hittar nog inte rätt. Ska du vara med? Har du varit med? Är det den mässan som kommer nu från 2 augusti? Har du några egna bilder? Så man får en uppfattning? Jag hittade bara en sk industrimässa, jag skulle nog inte passa in där, även om det finns "hantverk" under "konsumtion". Det låter bara för mycket. Men man måste ha bra fötter om man vill beta av den mässan.