Funderingar angående Växjö glasdesign utbildning.
Hej!
Jag har nu sökt till Växjö universitet och utbildningen Design och formgivning med inrikting mot glas, och jag undrar om det är någon av er som har gått denna kurs eller vet något om den annars?
Jag vill veta allt, vad tyckte ni om kursen, vad fick ni göra, hur mycket praktiskt arbete det är med glas osv osv…
Tack på förhand!
Har träffat två personer som gått och det dom saknat är mer praktisk utövning.
Har kompisar som gått. Bra teoretiska ämne. Inte så bra lärare i design. De har inte så stor kunskap i fusing, mest prova på. Du blir inget efteråt. Utbildningen verkar vara ifrågasatt, vad den leder till.
mvh Birgitta

jag har samma uppfattning, det är som att bli inredningsarkitekt på dansk brevskola, har ingen status liksom. Glasforskningsinstitutet finns i Växjö, så teoretiska kunskaperna är säkert mycket bra som de förmedlar, men man blir inte en uppskattad och anställd designer efter det. Jag tror det saknar även ge perspektiv om hur man blir frilansare efteråt m m. Praktiskt arbete kan man ju hålla på med paralellt på eget bevåg och ur egen plånbok, glasriket och massor av glashyttor finns i området där man kan hyra arbetstimmar och låta utföra arbete efter egen ritning och lära sig olika tillvågagångsätt i praktiken.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Pjaaa. Jag är själv en av lärarna där… Och det är bra att man ifrågasätter utbildningen. Vi behöver alla lära oss ngt och bli bättre.
Men - vi har diskuterat hur vi gör i höst. Och troligen höjs antagningskraven rejält - för att man ska börja på ungefär samma nivå och med ungefär samma erfarenhet.
Vad det gäller fusing och arbete med sk kallglas finns det vissa krav några elever inte uppfattat. Det vi hittills arbetat med är att göra workshops - och sedan ska de de utföra vissa arbetsmoment på egen hand för att bli godkända. Målet är att skapa förståelse för en fabriksmässig produktion av deras framtida alser. De ska ju inte själva göra sakerna - utan skapa designen. Och då måste de förstå hur man arbetar rent basalt!

Jag har ju förstås varit lite (mycket ) sur, eftersom de puttade ut mig pga att jag inte läst samhällskunskap och engelska på svensk gymnasienivå. Jag hade inte de sk "grundkraven". Fast jag förstår fortfarande inte vad det är med design eller glasarbete att göra.
Och Eva, du är säkert en av de bästa lärarna där. Och du har rätt i att om man vill bli designer, ska man låta andra utföra det praktiska arbetet, men de bästa designers är de som kan praktiken också inte bara teorierna, eftersom praktiken begränsar möjligheterna och vet man vad som är möjligt och inte möjligt, då besparar man en massa misslyckanden.

#5 Ja Maria. Det är just därför vi arbetar praktiskt med olika moment. För att skapa bättre förståelse för hur man arbetar med glas i industrin. Helt enkelt ge eleverna kunskap i vad glas är och vad man kan göra med det. Ju bättre kunskap - desto bättre möjligheter att skapa bra design för industrin eller den egna produktionen.
Vad det gäller designlärare så är ju Erika Lagerbielke formgivare vid Orrefors och professor i design vid Växjö universitet. Richard Rackham är inte heller helt okänd. Båda är mycket uppskattade av de som går designutbildningen idag.
Dessa designlärare och vi andra som arbetar med olika metoder och gör praktiska övningar gör att eleverna får en bra grundutbildning vad det gäller glasdesign. Vill man bygga på med mer utbildning så finns det möjlighet att gå vidare på olika industridesignlinjer runt om i landet.
Och i höst höjs kraven på ännu bättre baskunskaper inom glastillverkning, så utbildningen kan fokusera än mer på design för industrin och egenproduktion av glas.
Jag håller heller inte med - visst jag är partisk
- om att man inte blir ngt efter utbildningen. De som går på Glasdesignlinjen får jobba hårt och då kan de tillgodogöra sig mycket av det man lär sig på Konstfack inom just glas. På Konstfack jobbar man med både glas och keramik under flera års tid - här jobbar man enbart med glas under ett hektiskt år - hektiskt om man ska hinna med alla arbetsuppgifterna också i de praktiska ämnena.

Tack så mycket för alla svar! Det hjälper till i mitt funderande :)
Jag har fått besked från Kosta som sade att jag är antagen där i höst, på KY-utbildningen.
Skickade också en förfrågan till Bo Jonson och frågade lite hur jag ligger till på att komma in eller ej på Växjö glasdesign. Det vidarebefordrades till Lagerbielke som sade att jag var kvalificerad på att komma in där i höst, och då antog hon också att jag har allmän behörighet. Men det riktiga beskedet kommer senare. Men det låter ju väldigt bra och positivt!
Nu blir det upp till mig att bestämma mig! Vilket jag inte riktigt kan. Vill gå båda kurserna :) Vet att det är mycket praktiskt arbete i Kosta men inte lika mycket på Växjö eftersom det handlar mer om designprocessen där. Men tror båda kurserna kan passa mig bra. hmm.
Eva, är det så att man i Växjö får ett "körkort" till en glasverkstad där man får experimentera med fusing och slumping hur mycket man vill?

Det ena utesluter faktiskt inte det andra, försök skjuta upp ena utbildningen och behålla din plats, då kan du gå båda utbildningarna. Jag skulle börja i Kosta, gå där 2 eller tre år och sedan på designlinjen, då har du en massa kött på benen att verkligen bli en bra designer.

Ja okej :)
Men jag funderar faktiskt isåfall på att göra tvärt om, att först gå Växjö och sedan Kosta.
Undrar vilken av dessa kurser som det är svårast att bli antagen till?
//Johanna.

Kosta kanske är faktiskt svårare komma in på. Men det är ovetenskapligt svar. Om du börjar att lära dig yrket, då drar du jättestor fördel på design-linjen. Om du gör tvärtom, då skulle det kännas fel i mina ögon, men det är du som bestämmer.

Ja okej, du har säkert rätt, jag håller nog med. Men det är lite andra faktorer som spelar in också. :)
Tack för din hjälp.
En KY-utbildning bedrivs inte hur länge som helst, utan bara ett fåtal år. Bättre satsa på Kosta först, och ta Växjö sedan, eftersom det finns kvar.
#7 Du undrade om du får körkort till en verkstad. Det får du. Och tyvärr är det bara ett fåtal elever som utnyttjat denna enorma möjlighet att fritt få experimentera. Det är ju då man verkligen lär sig ngt. Lycka till med dina val. Själv skulle jag som #12 rekommendera dig att gå en KY-utbildning först. Men å andra sidan så kan du experimentera med glasblåsningen om du får förkunskaperna i design, glasgjutning och fusing.