glas från gamla fönster
Där jag är och har min hobbyverksamhet är huset ganska gammal och en del fönster, typ i källaren är sönder, innerfönstret nu då. Kan man använda sånt fönster och fusa eller vad man nu kallar det? Floatglas kallas väl sånt. KOm på det plötsligt när jag var där nere så jag samlade lite i en kartong. Har ju ingen ugn än, men ska ha sen ju….

du kan fusa alla sorters glas, bara du inte blandar sorterna.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ja jag misstänkte det. Läste på en annan tråd, en gammal här, att nån hade testat med nått gammalt glas och det hade blivit grått, men ja i grunden förstod jag det. Tack för svar!!!
Jag skulle eg skrivit mer från början men får göra det här nu. När och om man använder sådant genomskinligt glas, eller transparent som det väl heter. Finns det effekter man kan lägga emellan, eller blir det problem i och med att man inte vet om det är samma sorts glas och då inte kan blandas. För att bara använda fönsterglas är ju ingen vits. Finnns säkert självklara svar bara inte jag som hittat dem här. Då får jag ju erkänna att jag inte läst precis allt än.
Att glaset blivit grått beror på att man lagt tennsidan uppåt. Dvs den sida som floatglas ligger an mot en tennbädd när det manglas till rätt tjocklek. Tennet gör ytan matt.
Man kan färga in floatglas med glaskross av floatglas i olika färger. Finns hos de flesta Återförsäljare av glas. Se vår länklista. Eller färga in det med emaljpulvedr. Och att enbart använda floatglas utan färg kan viss ha vits. Det beoror ju på hur du arbetar med ytan och formen. För detta behöver man nästan skiva en bok och förklara alla möjligheter som finns. Jag vet. Jag har arbetat med floatglas - ofärgat - i 30 års tid. Men numera färgar jag in det ibland. Man kan också lägga metaller - tunna mellan skikten och få härliga visuella effekter! Testa och lek!