Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1951 ggr
GunillaPihlKarlsson
0

Kanthaltråd - glasfusing

Hejsan

Jag har köpt och testat Kanthaltråd som skulle göra kanaler i glaset så man kan trä läderband genom smycken. Det fungerade inte tråden fastnade i glaset.

Är det någon som vet vad jag gjorde fel?

Hur gör man annars om man vill ha kanaler i glassmycken.

UTERMAB
0

Hej.
All metall som läggs mellan glasen när du bränner, fastnar.
Vill du ha kaneler så måste du ha separator på tråden. Eftersom vanlig separator är alldeles för tunn så kan du använda "Beadseparator" alltså den separator man använder på stålstänger när man gör pärlor. Dessa stänger finns i 2 och 3 mm och fungerar perfekt till att göra kanaler med. Du kan också använda en tråd som klarar värmen och är lätt att dra ut.

MVH
Björn på UTERM

SusannAlg
0

När jag var på kurs hade vi några små filt-liknande stavar…. (fiberstavar?) Har inte hittat sådana att köpa. Men dom fungerade bra. (Någon som vet var man får tag i sådana och vad dom egentligen heter?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

HannaBroberg
0

Jag har beställt fibertråd från warmglass i England. tror att det blir fina kanaler. Annars köper du den vanliga filten och klipper smala strimmor. Finns hos alla glasleverantörer.

Hanna

UTERMAB
0

Till Susann.

Konstig kursledare som inte talar om var du kan få tag i det material ni använder på kursen. Då är det ju inte mycket värt.

Jag vet var du får tag i det (och det mesta annat också som efterfrågas!)

MVH
Björn på UTERM

SusannAlg
0

Det var i våras som jag var på kursen, och då var det så mycket nytt för mej som inte vetat vad glasfusing var, så jag frågade helt enkelt inte….  Vi fick tips på olika leverantörer av glas och ugnar så jag har en hel del adresser, men sen gäller det ju att veta vad sakerna heter också. Hittade inga på Cebex. Får väl kolla på Uterm….Glad

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

rittsel
0

I vårt länkregister finns återförsäljare av glasprodukter. De känner till vad du behöver. Rådet att doppa i pärlseparator är OK. Men doppa då tråden flera gånger och låt tråden torka mellan doppningarna.

Eller använd dig av sk fiberfilt som finns att köpa i olika tjocklekar. Denna filt kan du klippa små strängar av och sen petar du ut den med en metalltråd i en balja med vatten!!!!! Annars flyger fibelfiltens små mikrobiska farligheter ut i luften och du andas in den! Fiberfilten bör likställas med glasfiber som inte heller är bra för din hälsa att andas in. Häll vattnet i en separatortank - en hink etc - som du när vattnet dunstat lägger bland farligt avfall på sin återvinningstipp!