Unika glaskurser - 5 ugnar!
UNIKA KUSER - MASSOR AV UGNSKAPACITET!
Jag kan erbjuda kurser som få kursarrangörer i Sverige har - eftersom jag har tillgång till upp till fem ugnar. Dessutom har jag över 30 års erfarenhet av fusing! Och jag vet hur man använder både keramik- och fusingugnar.
Och är ni osäkra så kom på en prova-på-dag eller kväll där ni får göra eget fat, äta soppa och skapa med era vänner. Minimum sex personer!
I höst öppnar också min återvinningshytta där jag gör om flaskor till nyttoföremål. Energisnålt, återvinning och miljösympatiskt på alla sätt. Jag tar gärna emot smånubbeflaskor -utan etikett. Vi har ju ont om vatten så det är bra om de är diskade!!!!
Eller kom och gör en present till din kompis - blästra ett personligt glas. Kostnad 100 kronor inkl glas. Det blir superfint och du behöver INTE vara konstnär för att fixa detta!
http://w1.875.telia.com/~u87544458/kurser/kurser.htm eller http://www.rittsel.se

Varför inte vidareutbilda dig. Du gör det med oskattade pengar om du har ett företag som jobbar med ngt konstnärligt. Man glömmer ofta bort detta. Titta i vårt länkarkiv på kursarrangörer. Kosta glasskola, Cerama och Uterm har kurser och flera av bildningsförbunden på din ort kanske kommit igång. Eller kom till mig. Jag jobbar så att man fyller en ugn, startar den och börjar med nästa. Så man får ett spektrum av de möjligheter man kan åstadkomma med glaset. Fem ugnar under två dagar. Det blir en hel del att utforska!
Hej Eva!
Har en fråga…du skrev:"Varför inte vidareutbilda dig. Du gör det med oskattade pengar om du har ett företag som jobbar med ngt konstnärligt." Jag har ett relativt nystartat företag inom konst och design men har inte koll på alla bokföringsregler ännu…dum fråga kanske..men hur menar du?
Mari

Jag menar att du som konsthantverkare kan gå på kurser och betala med fimana oskattade pengar dvs de pengar som finns på ditgt företagskonto eller ditt gemensamma konto. Du behöver inte först lyfta lön och betala in arbetsgivaravgifter och skatter först och sedan betala med det som blir över.
Är det fortfarande oklar hör av dig så reder jag ut detta ordentligt.
Tack för svaret! Då är jag med..tänkte att jag kanske kunde göra mer avdrag än normalt för det men så bra kan man ju bara drömma om :-)

Det är ju faktiskt bra. Som företagare betalr du bara en tredjedel av den faktiska kurskostnaden.
Är du arbetstagare betalardu med skattade pengar och då kostar kursen faktiskt också skatt och arbetsgivaravgifter på den summa du betalar in. Är kurskostanden 2 00 kronor och du har eget företag betalr du med företaget pengar in 2 000 kronor plus ev moms. Är du arbetstagare betalr du in 2 000 kronor - men har redan betalt in minst lika mycket för sociala avgifter och skatter (din arbetsgivare gör det).