Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3274 ggr
Beas
0

Färg på floatglas

Idag har jag köpt sån där pulverfärg till sånt glas. Jag har aldrig gjort sånt innan så det ska bli kul. I och med att det är pulver som man strör på vad jag förstår kan man väl inte göra mer än olika skiftningar, eller? Och en undran till - kan man lägga ett glas och så färg och så ett glas på och så färg på det och ett till? Alltså tre lager på varandra. Ja ja jag får väl prova mig fram. Ska ju göra det i en sån där minimini ugn man kan ha i micro. Får börja i den skala min plånbok tillåter.

HannaBroberg
0

Jag kan inte svara på hur du kan göra med dina färger lager på lager, men se upp med att stoppa in för mycket glas i din microlåda. Det utvecklas en enorm värme och materiale tär uppe i 800 grader. I en riktig fusingugn har du mycket isolering, men din artbox är lite och du måste ha koll på vad du kan göra i den. Se andra trådar om detta.

Hanna

Beas
0

Tack för svar.

Jo det finns en tråd med sån microugn och jag har lärt mig en hel del Men just det där med flera lager har jag inte hittat. Men jag får börja med två kanske och lägga färg emellan.

SusannAlg
0

Tala gärna om hur det gick! (Så slipper jag göra om det om det inte fungerar! ) Skrattande Får nog min Artbox idag!!!! Jippi!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

rittsel
0

Vet inte hur det fungerar med micron men i en vanlig fusingugn kan du lägga lager på lager. Lägger man tre lager så brer glaset ut sig eftersom uppvärmt glas till ca 800 grader blir ca 6 mm tjockt. Lägger du fler lager - än 2 lager 3 mm glas - måste du räkna med att din design blir större eftersom varje lager plussar ytan. Vet inte hur microugnarna reagerar. Gör att prov i morgon i kollar. Sen får ni veta mer!!!!!!

EvaRittsel
0

Jag undrar vad det är för pulver du köpt och från vem? Behöver veta det för att ge mer konkreta svar!

Beas
0

Jag har köpt pulvret från Cerama i Ullricehamn och det ska vara till floatglas sa hon som har affären. Nu har jag inte färgen hemma så jag kan inte skriva vad den heter men ska återkomma med det.

EvaRittsel
0

Det finns två slags pulver från Cerama - ett levereras i små plastburkar och är krossat Floatglas i olika färger. Det kan du enbart använda på floatglas.

Det andra kallar Cerama också för Cerrafloat - vilket virrar till allt - och är ett emaljpulver som levereras i plastpåsar. Pulvret kan man blanda ut med vatten, glycerol eller alkohol - beroende på den effekt man vill uppnå. Detta pulver bränns bäst vid 740 t om 820 grader. Bäst blir det på floatglas om du använder pulvret vid infärgningen vi slumpningen. Då blir färgerna klara och fina!

Man kan köpa dessa färger helt blyfria till bruksföremål eller mycket mer infärgade till konstföremål (de innehåller då bly).

Du kan använda dessa färger - pulvret i platspåsar - också på System 96 eller på Bullseyeglas. Men dessa båda glas är lite feta så dessa animals (emaljpulver) behövs då blandas med glycerol för att bli bra. Och glycerol dunstar inte! Så måla på översidan! Eller ta marmoreingseffekten som det blir om man lägger glas över. Kan bli superhäftigt! Testa, lek och prova!

Beas
0

Det glas jag köpt heter Cerama , decopulver till floatglas. Det kanske är det du pratat om här ovan. Har inte testat det än. Men förstår att det bara kan användas till floatglas.

EvaRittsel
0

Än en gång - decopulver i så burkar är krossat floatglas och kan endast användas till floatglas.

Decopulver i plastpåsar kan användas till alla sorters glas! Trots att det står cerrafloat på påsarna…

Beas
0

Yes ok. Ja det är i burkar, vita burkar. Får som sagt använda det på de trasiga fönsterglasen de har massor av där borta. Skrattande Jag är jätte tacksam för svaren.