Varför spricker inte glaset i en vanlig ugn?
Jag undrar vilken temperatur man har för att bränna glasfärg på dricksglas i vanlig ugn. Jag behöver veta det eftersom jag nu gått på en dekalkurs och vill sätta lite färg på mina vingliga handblåsta alster. Och måste man inte spänna av glaset? Jag förstår inte varför de inte säckar ihop eller spricker när man värmt upp dem i en vanlig ugn. Hur reglerar man så inte uppvärmningen går för snabbt?
Hej!
Jag bränner mina glasmålningar i vanlig hushållsugn. (se bild under glasmålning - nytt forum).
Målningen ska vara alldeles torr. Ugnsvärme 150*C i 30 min.
(Vet inte om det passar de färger som du nu målat med förståss.)
Hälsning
Nalle (Marianne Nalle Wikblad)

De flesta vanliga glsfärger som man hittar i hobbyaffärer o dyl. bränns efter ett dygns torka (annars blir färgerna ofta matta och tråkiga) i 150*C 30min,( som det står ovan)
I och med att man kommer inte upp till dem temperaturer i en vanlig ugn som glas blir flytande blir det ingen spänning i glaset och därför ingen sprickor 150graderC 30 min för hobbyfärg

Men hur gör man om man ska bränna in porslinsfärger som smälter vid ca 500 grader? Visst måste glaset då spännas av. Fast - då kan man ju inte använda en vanligt köksugn.

Det är skillnad på porslinsfärger och glasfärger. Glasfärger är pulvriserat glas med pigment som blir ett med glaset vid ett temperatur på 515-525 grader cirka. Om du ska måla med det, använd gärna malmittel till att blanda färgpulvren i, tills det blir helt upplöst (inga korn). Använder du vanligt hushållsglas, då kan du använda dig av högre temperatur, cirka 540, men om du har kristallglas som är känslig redan på lägre temperatur, då kan du blanda in fluss i färgen, då smälter det även på lägre temp. (515) grader. Jag kan inte ange riktiga siffror p g a alla ugnar är lite olika och glasen är definitivt har olika sammansmältning, så provbränning krävs. Du kan köpa sådana riktiga glasfärger på Kosta intill glasbruket, det hette förr porslin- och lampateljé, men bytte namn till Plentyhouse och har hemsida på glasriketonline.com Huvudsaken är att färgen inte blir matt efter bränningen, då är temperaturen inte tillräckligt högt. Om du ska måla drickslas på fot, föreslår jag att du låter någon svetsa ihop en ställning så du kan hänga glasen på den i ugnen, då lägger dem sig inte.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

sammanställning, skulle det varit. Oppsan. Och glömde nämna dekalerna. Du kan fråga om temperatur där du inskaffade dekalerna, för det är också speciellt till olika tillverkare. Jag hade gått tidigare till Elgporslin i Väckelsång. De är jättetrevliga att ha med att göra. De kräver dock ett fullgott original och gärna mångtal. Att styra temperaturen upp o ner på vanligt vinglas är ungefär som allt annat, sakta upp o sakta ner. Tjockare glas är knepigare, för de har längre tid på sig och kan lättare bli deformerade eller kommer ut ur ugnen i bitar.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Underbart att få så här myckewt information. Det är som en glaskurs på nätet. Vad duktiga ni är! Nu ska jag ner till Kosta nästa vecka och blåsa glas (kommer du över Maria?) så jag får göra testewrna senare i sommar. Men. Ska glaset spännas av eller INTE?
Hej Eva.
Hör av dig till mig så ska du få veta allt du behöver om bränning av glas.
MVH
Björn på UTERM
Tel 011-391081

#8 Hej Björn.J ag har hört av många, många kurdeltagare hur kunnig du är och jag ska verkligen försöka få möjlighet att åka till dig. Jag tror vi kan utbyta mycket erfarenheter!