Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 1247 ggr
mikro
0

"Running pliers"?

Hej!

Jag såg ett verktyg som hette "Running pliers" i en bok om blyinfattade glas jag läste häromdagen. Det verkade vara ett väldigt smidigt verktyg och jag undrar nu ifall någon vet var man får tag i det någonstans?

Det är en tång med en flat käft och en käft med en liten "ås" på som glaset knäcks mot. Är det någon som har sett något liknande i någon svensk butik/webaffär?

Tack på förhand!

/Mikael

kia1
0

Jag har köpt min hos

cebex  om det är en liten tång du menar.

mikro
0

Hmm, hittade ingen där som liknaden den jag såg. Det är något sånt här jag är ute efter: http://www.glassmart.com/ringstar.asp

Eva-Margareta
0

Hej mikro,

på Uterms hemsida (se Länkar) finns en Fusingkatalog. Där finns en del olika glastänger - kan det vara vad du söker?

kia1
0

Jag har sett exakt ett sådan tång en av mina elever hade ett sånt, det var köpt i norge. men jag är lite nyfiken varför just ett sånt,  jag tycker nämligen att min tång  är bättre, det är samma princip med båda.

lotta2
0

Just en sådan har jag köpt från Uterm. Den ser på pricken likadan ut. Ring och fråga dom. Ringstar står det på min.

EvaRittsel
0

Det här är ett av de vanligast verktygen för oss som arbetar med glas. Man brukar kalla dem för knäcktång och de finns hos Cebex och Ceramas återförsäljare. Jag har hört att nu också Claes Olsson tagit fram ett "kitt" där en sådan tångingår tillsammans med glasskärare. Verktyget är bra när man ska göra mindre rutor eller skära till långa glasremsor. Men arbetar man med snirkliga former måste man skära på ena sidan, vända glaset och knacka försiktigt för att få fram en fissur - dvs en ränna som göra att glaset går att bryta.

mikro
0

Jag hittad något som liknade den till slut. Samma funktion i alla fall och det är verkligen ett fantastiskt verktyg. Tack för hjälpen!

Ingemaj
0
UTERM
0

Hej.

Vi har dem på lager hos oss på UTERM.

Tel 011 391081

MVH

Björn

EvaRittsel
0

"9    Hej Björn och alla ni andra.  Om ni går till vårt länkarliv hittar ni en massa återförsäljare av verktyg till glas. Men kolla också vilka villkor de har. Hos några får man faktiskt mycket bra rabatt -  t ex Uterm - om man handlar ofta. Och det kan löna sig. Men vissa är billiga på vissa saker så jämför gärna deras prislistor.