För försiktiga gjutkurvor?
Äntligen har jag kommit igång med att gjuta "relief-block" efter att ha gått en mycket bra gjutkurs hos Eva Rittsel. Men gjutkurvorna som vi fick lära oss verkar ha onödigt god säkerhetsmarginal. Varför så försiktig temperaturökning i början? Det är ju glasbitar som ska smältas, det blir ju inga spänningar i det läget? Jag såg att glaset var helt utsmält efter en timme på 820 grader så jag kapade tiden på toppen (860) från två timmar till en kvart, men då rann inte glaset ner helt i de pytteminsta hålen. Utjämningstiden drog jag ner till hälften. Nästa problem som jag ska lösa är att 96-nuggetsarna syns som rutor i glasgjutningen. Jag torkade bara av glasmjölet från "nuggetsarna" med en trasa, nästa gång ska jag tvätta dem ordentligt.

Hej Annika. För det första : Tvätta dina Nuggets ordentligt annars blir det avfällningar på ytan i gjutningen. Det räcker att skölja dem och skrubba med diskborste i ett hålslag.
Sen ber jag om ursäkt för kurvan som innehåller både hängslen och livrem. Men klok som du är har du genomskådat det hela vilket är superbra!!!!!!
Om du gjuter med glaskross av Bullseye eller System 96 - då kan du starta med denna kurva
Max upp till 850 - utjämning 40 -50 minuter - Detta för att allt i gjutningen ska bli genomvarmt
Max till 870 - utjämning 30 minuter - då blir resten genomvarmt
Max ner till 520 - utjämning enligt tabell. Etc.
Men! Gör du blovckgjutningar med hela glasskivor och s a s målar med glaset måste då gå varligare fram. Kurvan gäller för detta. Detta pga att glas inte är värmeledande och om du har flera lager 3 mm glas så kraschar det och din design blir förstörd om glasbitarna är hela. Då spricker de och det du lagt mellan glasen åker omrkring. Då blir det inte paint with light!
Lycka till och tack för din reflektion.

Om du gör Moule Perdu - vilket verkar vara det när du nämner " de pyttesmå hålen" då kan du INTE köra samma kurva - för du gjuter då i gips och då MÅSTE gå långsamt upp!!!!!!!! Max 50 grader/timme till ca 300-500 grader och sedan inte raskare än 250 grader/ timmen. Annars spricker din gipsform!!!!!!!!
Sen ska du ha gjort ett hål i gipset som är större än 7 mm - annars rinner inte glaset ner alls. Det gör det om du håller högsta temperatur under flera timmar - men det är att slösa på energi. Gräv ut gipshålet - ingjötshålet - ordentligt med en potatisskalare. Det brukar vara lagom. Och glöm inte att sätta en glasstav i hålet!
Lycka till och larma och ngt annat blir snett!
Mvh Eva

Jättefin gjutning! Rutorna ser ju ut som ett nät:-)
Verkar vara intressant teknik. Det måste jag pröva. Skall kolla om
Eva har någon kurs i vår.
Annika är en kreativ tjej. Hur många timmar i veckan ägnar du dig
åt glas?
Trevlig höst!

Tack!
Tyvärr blir det bara några få timmar i veckan i glasverkstaden. Tiden går åt till jobb och familj… Men inför de få utställningar och marknader som jag är med på så blir det många helg och nattimmar med glaset.
Gjutning är spännande. Blockgjutning tyckte jag var den lättaste av de tekniker vi fick pröva på hos Eva, men jag rekommenderar en kurs för det är svårt att läsa sig till misstagen
.
Litet tips: Skaffa riktig kanthaltråd om du ska naja ihop formen. Jag hade bara vanlig rostfri tråd hemma och vid 820 grader var den minst en dm för lång. Men försäkerhets skull hade jag lagt tyngder som höll emot på sidorna. Så det är nog inte så dumt med både hängslen och livrem ändå.