Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1779 ggr
Caruba
0

Betong och glas

Kan man använda betong som form vid slumping? Hur reagerar betong om man skulle lägga det i ugnen? Hur reagerar det ihop med glas? Jag har fått material från en betongformgivare som vill att jag experimenterar utifrån det hon gör. Om det skulle fungera så finns det mängder med sätt som vi skulle kunna samarbeta på.

HannaBroberg
0

Jag kan inte betongens kemiska sammansättning, men det måste man kolla. Vad händer i 800-900 grader? Det som fungerar är gips och kvarts, det borde ni också kunna samarbeta på motsvarande sätt med formtagning mm.

Det kanske funkar med sådant bruk som är gjort för eldstäder, men det måste i så fall penslas med separator. Kolla vad som släpps, vilka gaser som blir vid de temperaturerna.

Hanna

rittsel
0

NEEEEJ. Betongen spricker. Den klara bara några hundra grader. Det blir superdåligt.

Caruba
0

Tack för era svar. Det var som jag trodde. Jag får göra formar från hennes formar eller gjutningar innan jag stoppar in något i ugnen.

EvaRittsel
0

Ja. Gör så. Varför inte göra en siliconform och från denna gjuta upp formar i gips?

Caruba
0

Ja, så skulle jag kunna göra, bra idé, jag var så inne i gipstänk.

Det är så mycket som jag behöver lära mig. Jag är verkligen sugen på att gå på kurs hos dig Eva, jag anmälde mig ju till en i augusti med glasgjutningar mm men kunde inte gå, och vet inte heller om den blev av. Lär du även ut att bygga formar?