brandsäkerhet
Jag är intresserad av en butikslokal/verkstad för att arbeta med glaset och min grafiska formgivning i, och jag vill även kunna ha försäljning och kurser. Men frågan har kommit upp om brandsäkerheten.
Vad krävs för att få ha en fusingugn i en lokal, någon som vet? Lokalen ligger i ett gammalt vackert hus med hotell ovanför och hotellet är ägaren så de vill nog inte att jag tuttar på stället.

Det kan inte bli problem om du installerar ett starkare utsug (ventillation) med tilluft av en ventillationsfirma som du startar varje gång du öppnar ugnen. Dessutom finns ju regler att ugnen ska ha visst avstånd från brinnande väggar/föremål. Men brandkåren ger nog dig bättre upplysning om det.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Är det träväggar eller tapet runt ugnen bör du sätta gipsplattor på väggarna. Då har du ett fullgott skydd.
Det är som Maria berättar också viktigt med ventilation. Det finns fläktar attt montera i fönstret som suger ut den varma luften. Men glöm inte att du också ska ha en bra ventil också så luft kan komma in i lokalen. Vart tredje år brukar min hyresvärds ventilationbolag mäta luften hos mig. Fråga om hotellet har ngn sådan kontakt - innan du investerar i dyr utrustning. En vanlig köksfläkt har räckt för mig i flera år!
Vad bra information ni ger mig, tack så jättemycket, det är verkligen till stor hjälp.
Jag har fått veta att värden godkänner mig som hyresgäst men jag har inte vågat nämna ugnen än eftersom jag är rädd att de backar om jag inte har bra argument för att får ha den i lokalen. Imorgon tar jag tag mod till mig och ringer. Får jag veta att de godkänner detta så ska jag lägga mitt bud på lokalen.

Lycka till!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Godkänd. Nu gäller det att lägga rätt bud. Huga.
Lycka till. Be att få låg hyra de tre första åren! Det är den tid det tar att etablera en verksamhet. De flesta värdar tycker detta är OK. Jag har själv två år kvar på att få min nya verksamhet i Kyrkhamn, Stocholm att fungera bra!
Som sagt. Lycka till!
Lokalen är köpt! Jippi! Nu får vi se vad det blir av detta. Stora planer men börjar försiktigt. Det ska bli en sorts kreativ workshop har jag tänkt.

Grattis och lycka till!
:-) Inge

Lycka till. Använda dina tre år att bygga en bas!

Caruba, jag får också gratulera och önska dej lycka till! Vad spännande!
Tack, vad goa ni är!