Ädelstenar?
Jag ska på möte 1- i ntroduktionskurs i glasfusing.. så ni fårstår nivån på förkunskaperna?
Jag bara undrar..*S* jag har lite smaragder (små,, 2 mm i diameter) liggandes till ingen nytta. Kan man lägga den emellan två små glasskivor och smälta ihop dem.. och stenen ligger intakt kvar?
Sen förstår jag att man kan lägga i småbitar av silver och koppar? Hur smått är smått?
Kan man använda titanbitar i glas? Vad händer?
Kan man tex göra en "knut" på en tunn silvertråd och lägga den så att 4 cm är utanför glaset och sen, när det hela svalnat, kröka den till hängfäste?

Sökte på smältpunkter och läste att smaragden sprack innan man hittat nån smältpunkt.! Så det låter som smaragderna får fortsätta "skräpa". Däremot ligger safiren sämre till- där var smältpunkten 2070 grader!!Det borde gå att "kapsla in den"??
Eller- funkar det inte, tror ni?Är det för olika ledningsförmåga?
Jag har bränt silver, koppar och metalnät mellan glasen och det blir väldigt bra.Koppar blir rött när den bränns och silver håller färgen men bara när det läggs mellan glas bitar. Du kan göra en knut på silvertråd men den delen som bränns utanför glaset blir svart.

Tack för infon. Jag är verkligen helt novis, men har nu gjort två halssmycken ialla fall. Kul, men smycken är inte min grej.. Är mer åt det skulpturala hållet. Men det är inte helt lätt att få till med hjälp av små glasbitar och bristande kunskaper.
Jag ska prova glaspärlor i olika färger mellan fönsterglas nästa gång, och måla med guld eller platinaporslinsfärger bredvid samt strössla med metallicfärger.. Jag har ingen aning hur det blir.. mer än spännade att testa