Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1965 ggr
Eva-Margareta
0

Reliefbränning

Hej, jag har gjort en del änglar och hjärtan bl a som jag reliefbrännt. Det blev bra första gången. Högsta temp. har varit 745 grader. Nästa gång blev det tyvärr inte lika bra. (?) En del föremål blev lite taggiga i kanterna. Någon som vet vad det beror på och hur man kan undvika "taggarna". Obestämd

ann-t
0

Hej

Om du inte har   2 lager glas  då drar det in till 6mm och då kan det bli taggiga.  det är bara att slipa kanterna med en diamant fil eller papper.

M.v.h.

anet

AnnikaGlas
0

Hej.

Olika färger på glas verkar ha lite olika smälttemperaturer. Vissa bränningar funkar bra och sen är något annorlunda nästa gång, kanske det är lite ojämn temperatur i hela ugnen, svalare i ett hörn, osv.

Jag brukar göra tackfuse när jag bara har ett lager glas för att slippa taggarna, eller något mittemellan, tack och vanlig fuse. Man får pröva sig fram.

Annika

Eva-Margareta
0

Hej och tack för svar och tips! Jag testar vidare….Glad

HannaBroberg
0

Jag funderar på om du har råkat ta längre tid och att glaset hunnit börja krypa. Jag brukar tackfusa utan att hålla på topptiden och då hinner det inte krypa. I vart fall är det bra om man har enkelt glas.

Hanna

Eva-Margareta
0

Hej Hanna,

jag hade samma tid, men jag skall testa att tackfusa som du föreslår! Hoppas att kanterna blir tillräckligt mjuka och avrundade.

Eva-M