Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3391 ggr
Beas
0

Dichroisk film

Har ni sett och kanske testat detta? Jag har kopierat texten från PMCs sida. Verkar ju jätte kul och ett plus är ju att man kan använda det på vilket glas som helst.

Dichroiska oxider lagda på en film och ett bärande papper som du kan klippa, stansa ut figurer ur. Ett fantastiskt alternativ för att skapa egna former med dichroisk effekt. Filmen ligger på ett bärande papper så att du lätt kan klippa eller stansa ut dina motiv. Motivet kan sedan läggas under eller ovanpå ett klart glas och fusas ihop. Lägg t.ex ett dichroiskt glas i botten, sedan ett klart glas, Dichroisk Film och klart glas på topp och din bild kommer att sväva ovanför bakgrunden. Filmen kan användas på vilken glassort som helst. Den är oberoende av glaskoefficient. En handledning på svenska följer med. Filmen säljs i ark som är 5 x 20 cm. Den avbildade filmens färger har vi försökt fånga rätt, men då färgerna skiftar ur varje vinkel kan slutresultatet avvika.

irode
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har använt det genom 1½ år - det är jättehärligt!

Här finns en vägledning i hur man gör - och ett exempel

:-) Inge

Ann-Charlotte
0

Oj, vad snyggt!

Jag har köpt hem 2 färger av filmen, men inte hunnit testa än. Nu blir jag ju supersugen på att skynda hem till verkstan och provbränna!

Inge - behöver man verkligen ha destillerat vatten som det stod i länken? Har för mig att det bara stod vatten i bruksanvisningen som följde med.

SusannAlg
0

Vad häftigt!! Vad kostar ett ark?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

irode
0

#2 - jag använder vanligt rent vatten utan problem. Men klart: om man har mycket metall eller kemikalier i vattnet kanske det kan påverka resultatet.

På samma sätt har jag upplevet att färgen inte styrs rätt om man lägger Dicrosliden direkt på iridiserande (under basglass förstås). Dicroslide på iridiserande brännas inte fast utan basglass ovanpå!

#3 - det är självklart dyrt - det är Dicro Guld i mun. PMC tar 114kr för 5*20 cm utan mönster och 139 med mönster. Härtill kommer frakt/porto.

Delphiglass tar runt 20$ for 8,9 x 20,3 cm (3,5x8") Härtill kommer frakt, tull och moms.

För mig har det dyraste nästan varit alla dom puncherne jag har köpt för att kunna göra snygga figurer Tungan ute

Beas
0

Vad roligt att få se exempel tack för det och tack för tipsen om hur man gör. Det verkar ju så hiiiimla kul allt detta. Så många möjligheter. Skrattande Både just detta med denna film eller vad man kallar den och alltihop med glas.

Meta
0

Irode, du skriver om punchar att göra figurer med - var har du hittat dem? Ser att PMC annonsera punchar men det verkar vara för silverlera, eller? Obestämd

:) Meta

irode
0

Jag användar scrapbooking-puncher. Kan köpas i många storlekar och fasoner.

Meta
0

Irode, tack. När jag väl fått filmen i min hand förstår jag bättre vad jag kan använda :)

Meta
0

Alltså jag blir inte alls nöjd med den här filmen Rynkar på näsan

Lägger dichoriskt i botten, därefter klarglas, sedan filmen och sen ett lager klarglass på toppen.

Har jag missuppfattat instruktionerna? Tänkte även prova att lägga utan klarglas på, men är ute efter den "svävande effekten" som någon pratat om Tungan ute

irode
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dicro slide binder inte på effektsidan av dicroiskt glas - eller på iridiserande glas. Man får lägga klarglas ovanpå - det kommer att bli lite skrynkligt. Så här:

Här har jag lekt lite med olika lager:

Först svart glas med iridiserande skikt. Härpå olika blad i dicro slide. Koppar blad. Klart glas med ett ljust blad på toppen till vänstra.

Hoppas det illustrerar de olika effekten Flört

Meta
0

Åååååh så snyggt!!!!

Min figur borde bli blå-guld-grön men blir bara svagt grisrosa….

Menar du att du lägger bladen DIREKT på svart med iridiserande? Och så klarglas på toppen?

Har själv inte svart men blått och en mörkare som skiftar i alla möjliga färger.

Tack!

:)Meta

irode
0

Ibland blir man förvånat över resultatet Flört - det är ju det spännande med att jobba med glas och Dicro slide!

Båda iridiserande och dicro är ju någon sorts metalliskt skikt. Det reagerar mot varandra. Något glas reagerar även mot metal.

De gröna blad i hänget borde bli gyllene som det på toppen. En gång gjorde jag ett fat med en trollslända i blågrön. Den blev lilla när man tittar på fatet - men ändå grön på foto.

Jag tycker det är fascinerande!

Prova på bara