Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 1345 ggr
josa
0

separator till pärlor

Är det någon som vet om separatorn kan bli för gammal? Det vill på lossna när jag håller på med glaspärlor.

ann-t
0

Vet ej om separator kan blir för gammal men har du smält glaset tillräckligt annars kan det vara orsaken att det separatorn lossnar.

josa
0

Jag tror det eftersom det händer efter det att jag fått en del glas runt om.

HannaBroberg
0

Jag fick lära mig att inte bränna pinnen för hårt innan man lagt på glaset, bara värma upp den.

Hanna

Tove
0

Hejsan! Hur gammal är separatorn? Jag har haft min i mer än två år och den funkar bra fortfarande. Den vanligaste orsaken till att separatorn lossnar efter att glaset är "påvindat" är att pärlmakaren är lite otålmodig och inte väntar till glaset är smält nog, då tar man i för hårt och separatorn spricker. Det är också helt rätt som Hanna skriver att man inte ska bränna för hårt på separatorn innan…

josa
0

Tack för era tips! Glad Jag har en separator som är kanske 1 1/2 år gammal. Men det kan vara så att jag är lite otålig ibland.

mariatingsund
0

Det är viktigt att inte våldföra sig på glaset, vare sig det är blåsning, slipning eller pärltillverkning eller annat det gäller. Åt andra sidan kan visst separator bli för gammal, på min står ett år, men jag kan fortfarande använda den med lite knep. Kännetecken är att kornen lägger sig på botten och den vattniga delen ovanför blir för tunn. Ungefär som stranden med sandbotten och hav med få sandkorn i vågorna. Om du gör en blandning, kolla om läget är sånt inom 2-3 minuter efter skakning.  Då bör man använda endast den tunna delen, men då flera gånger. Om du försöker använda den tjocka "smeten", då spricker den med en gång.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo