oönskade "metallklumpar" i glaset
Hej, jag får ibland småansamlingar av pulveriserat
metall och en luftbubbla samtidigt i en del glassmycken
och jag förstår inte varför. Har inte smält in någon
annan metall, varken i just det smycket eller några
andra i samma bränning. Undrar om det kan vara
avfällning från målarpenseln, då jag stryker på separatorvätskan. Någon annan som vet?
Vänligen Cicci

Om du använder en vanlig pensel med metall till att stryka på separator kan det mycket väl stamma från den.
Det kan även komma från metallföremål från tidigare bränninger om du inte har isolerat mellan metallet och ugnsplåtan med minst 2mm fiberfilt.

Hej! Jag vet inte om det är samma som jag har fått nu på sistone. Det är som du beskriver metalliskt och med luftbubbla. Det lustiga är att det har varit transp glas med blå bitar i 2 gånger nu. Hade transp glas med röda bitar i samtidigt och det är ok. I mitt fall kan det inte vara separatorn för det har uppstått mellan 2 glasskivor. Jag har diskat glaset som vanligt och inte använt något nytt lim så det är jättekonstigt.. Men jag har aldrig (hittills) fått det i något smycke, bara i större grejer.. /Gunilla

Hej igen!
Nu har jag kommit på vad det var som orsakade mina "metallbubblor". Jag hade mitt fusinglim i en glasburk med plåtlock och plåtlocket hade rostat! Antagligen fick jag små rostpartiklar i limmet (eftersom jag skakar burken ibland för att "blanda" limmet..
Numera har jag en plastburk till limmet! ;o)
Det kan ju även vara så, om man har en pensel till limmet, att den lilla plåtkanten på penseln rostar..
/Gunilla