Tål all slags glas glasmålning?
Hejsan! Jag tänker börja måla på glas, tycker det ser så snyggt ut. Jag har hittat en vattenkaraff som skulle va så fin med lite motiv på. Tyvärr står det inte om det tål att värmas i ugn. Säljaren var inte säker på om det funkar heller. Jag har mejlat företaget men inte fått nåt svar.
Va tror ni? Kan man värma alla slags glas? Den tål inte diskmaskin sa hon,vet inte om det ger nån hint.

Alla glas kan man måla på, men kristall deformeras på lägre temperatur pga sammansättningen. Kristall känner man igen på färg (vitare), lyster (klarare) och klang (eko). Om du använder riktiga glasfärg och inte hobbyfärg för hushållsugn, och vill bränna över 500 grader, kan du blanda färgen med glasfluss som gör att färgen blir utspädd och bränns bra på lägre temperatur. Testa då på 540 grader, det borde gå fortfarande bra. Om du inte vågar, pröva med ännu lägre temp, men färgen ska vara blank om den brändes ordentligt, annars var inte temp tillräckligt hög om färgen är matt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hmm… jag förstår tyvvär inte riktigt ditt svar. Får klura lite på det. Menar du att ALL glas kan brännas i ugn? Jag tänker använda vanlig hobbyfärg som sen värmas i 150grader. Min karaff är tunnare än vanlig karaff och med såndär klang (som vinglas). Det bör funkar, menar du?
Har tyvärr inte råd med riktig glasfärg för jag har hört att det är jättedyrt och svår att hitta.
Tack för hjälpen!

Jaså, ok, jag trodde du menade riktig glasfärg (pulvriserat färgat glaspulver) och skulle bränna i proffsugn.
Alla glas tål 150 grader, japp. Glas är känslig bara från 500 grader och uppåt, men i ditt fall blir ju aldrig så varmt för du använder just hobbyfärg i vanlig hushållsugn. Lycka till.
Gud va bra!! Säljaren jorde mgi så osäker när hon sa att det är tunnare än andra glas osv. Tack så mkt. Ska öva riktigt mkt o sen rita på den. Hoppas dem gillar det! Nu när jag ändå frågar… Det kitet jag köpte ingick det en 4 pensel från panduro. Kan du ge mig tips på bra penslar? och framför allt vilken storlek? Alla drag jag gör ser ut som tumstockar! 

http://www.inspiraart.se/shop/_startsida_konstnarsmaterial.html

Sapphire rund strl. 4. Blandhår.
Jag själv använder helst sådana här penslar, mårdhårpenslar är bäst och dyrast och tål även lösningsmedel. Med denna formen kan du göra jättetunna linjer liksom bladformade avtryck. Jag skulle föreslå att du kollar upp på biblioteket eller köp en bok om porslinsmålning, där beskrivs penseltekniken på ett ypperligt sätt. Du kan också kolla in alla glasmålningsböckerna om du har ett bibliotek i din närhet. Det lönar sig.