Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3739 ggr
Beas
0

färgäulver till floatglas/fönsterglas...

Hur gör man med det eg? Har prövat lite nu, har bara hällt på pulvret mellan två glasbitar, alltså lagt en ovanpå. Men det blir inte bra. Nu gör jag ju det i en sån där ugn till micro, men ändå. Ska man bara hälla på pulvret, eller kan man blanda med vatten och liksom måla på glaset????

Beas
0

Skickar ut ett nödrop till. Ingen vet hur man gör med färgpulver till fönsterglas? Jag har ju börjat och lägger bara pulver på glaset, eller mellan glasen och gör så smycken. Men vet eg inte om man gör så….

mariatingsund
0

Jag har sett en amerikansk video en gång. De blandade färgen med vatten, tog hårtork, moddlare och en massa andra verktyg och penslade bort den torra färgen, så de fick en nyanserad bild, i det fallet ett porträtt. Men jag har aldrig prövat och vet inget egentligen. Jag antar att du kan blanda med målarmedium som är till porslin, då får du en tjockare färg som kan penslas. Det finns en medlem här som målar på glas, försök maila till henne.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Blanda färgpulvret med rödsprit till en tjock gräddig massa och måla eller stämpla. Eller blanda mer flytande och häll på färgen, låt torka och rispa sen försktigt fram ditt mönster i färgen. Man kan också blanda med Glycerol (finns på Apoteket ) men det torkar inte och är bara bra när du målar på ytan. Färgerna är blandningsbara med varandra så om du har vitt pulver i det blå blir det ljusblått. Man kan också banda med vatten - men det dunstar så sakta. Fast det kan man påskynda med att försiktigt blåsa på målnngen med en hårtork.

Lycka till!

NinaHagman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gör jag inte smycken men dethär borde fungera även på smycken. Jag brukar droppa färgerna på varandra medan de fortfarande är blöta. De flyter ut trevligt i varandra. Använder man sprit måste man dock vara snabb. De flyter inte ut i varandra när det torkat och färgen spricker, blir "prickig" om den har hunnit torka för mycket. Samma gäller om man droppar sprit på efteråt, färgen spricker. Om du har färg mellan glas kan det bli stora gasbubblor mellan glaset. Använd distanser mellan glasen vid hörnen, dvs små, små glasbitar. Du kan bränna 2 ggr om du ska göra dubbelglas med färg emellan. Första gången enkelglas med färg. Nästa gång lägger du på nästa lager glas med distanser emellan. Hur man ska göra för att distanser inte ska synas efter bränning är en annan femma där jag inte har någon lösning för artbox tyvärr. Bifogar en bild på en skål 14 cm diameter,  där jag droppat svart och grönt.

Lek på och lycka till :)

majo
0

Jättefin skål :-) Vilken typ av färg använder du till floatglas?

NinaHagman
0

Till just den skålen har jag använt svart och gräsgrönt ceraflloat från strängnäs. Pulverpåsar, giftfria som finns att köpa i påsar a`80 gr. Jag har testat lite motsvarande färger från cebex och de verkar fungera likadant. Det kan dock vara knepigt att få jämnt, så att det inte spricker och blir konstigt. Färgblandningen ska vara ganska tunn och man ska jobba snabbt. Och så bränner jag i max 780 grader. Jag har lite mindre lyckade exempel också där färgen spruckit ifall någon vill se, thihi.

majo
0

OK! Ja misslyckade exempel har vi väl alla :-) det är ju såman lär sig mest tycker jag. Du fusar inte in det mellan två glas då? Utan bränner det på ett färdigfusat fat?

NinaHagman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag målar på platt ofusat glas som jag antingen sedan slumpar direkt eller bränner en gång platt, fixar lite med och sedan slumpar. Färgen vill ibland inte gå helt ut i kanterna, och då kan det vara bra att fixa till det, dutta på lite mera färg efter första plattbrännngen innan man slumpar. Färgen på bilden "följer" glaset när man slumpar vilket gör att det går bra att måla först och slumpa sedan. Men färgen får inte vara för tjock, då spricker den. Det också bra att använda air-brush med samma färg.  Denhär skålen är airbruschad och sedan slumpad. Den är upp o ner, ligger fortfarande på slumpformen. Men på den kan man se hur hjärtan har tänjts ut. De var alla samma form från början.

Färg mellan två glas experimenterar jag med som bäst. Jag har några galna försök som jag kanske vågar visa upp vid senare tillfälle :) Största problemet med färg mellan glas är att färgen börjar koka och det blir bubblor, riktigt stora ibland. Och använder man distanser i hörnen för att bli av med det problemet så syns distanserna oftast.

Beas
0

Tack så mycket. Har inte varit inne på ett tag och ser att ni gett flera svar. Jätte tacksam. Får kolla in detta.

Glad /Bea

MaritaD
0

Nina, vilka fina skålar du gör. Blandar du färgpulvret med vatten? Jag har en fråga till. Vilken temp. slumpar du floatglaset i efteråt? Jag har köpt färg från Utterm , men den innehåller bly och kadmium, så jag har inte vågat använt den. Nu får jag ta nya tag och köpa blyfri färg.

MaritaD

NinaHagman
0

tackar :)

Jag brukar blanda med rödsprit, har bara testat vatten någon enstaka gång men kommer nog att använda mera vatten eftersom spriten torkar så snabbt och det kan vara svårt att hinna göra det man vill innan spriten torkat. Det blir inte bra när man droppar på färg när spriten dunstat iväg. Jag har testat glycerol, finns på apoteket, men det fungerade inte bra på fönsterglas. Det torkade inte och fortsatte rinna åt alla håll i all evighet. Det blev bubligt och delar av färgen brände bort i ugnen fastän jag inte hade mer än 760 grader. Men glycerol lär fungera med bullseye. Jag har också testat blanda med grönsåpa med det blev inte bra heller. Det lämnar sotrester. Jag bränner oftast inte högre än 780. De flesta cerafloat färger från strängnäs klarar det. Men den röda kan vara kinkig och brinna upp = försvinna.

testa på o lycka till ;)

MaritaD
0

Tack så mycket för svaret. Nu ska jag prova cerafloat med vatten. Rapport kommer…..

mvh. Maritha