starta eget
Hej på ER !!!
Jag heter Robert,är ny här och full av förväntan..! Bor i Sverige 9 år. Huvudsakligen målar jag,men har jobbat med glas 10 år i Tiffany teknik. Just nu bor jag i Malmö,men tänkte flytta med min lilla familj,och starta eget. Dät är svårt att klara sig bara på måleri,och eftersom glas ligger nära mitt hjärta,så ska jag jobba med det också..Har i mina planer köpa glasugn också,men det är så mycket som jag är osäker på!
Det är så många frågor jag har,vet inte vad ska vänta mig,ska jag klara detta…spelar det nån roll,var ska man flytta…räcker det med källare eller måste man ha stor verkstad..etc
Men jag måste göra det,jag älskar konst,älskar hantverk,älskar skapa…Hoppas att genom att skriva här då och då,ska jag få mer mod och vilja att göra det jag älskar…
Om jag har skrivit nåt fel,förlåt då,men jag har lärt mig svenska genom att prata,inte i skolan…
Det borde räcka för idag….vi hörs!!!!

Hej Trebor!
vill bara önska dej lycka till, hoppas du når dina drömmar.
Jag arbetar med glas-fusing endast som hobby. Vart skall du flytta ? Till eget hus? då kan du säkert ha en verkstad i källaren eller i ett ombyggt garage. Lycka till !
Hej Eva !
Tack för svaret ! Vi tänker flytta åt Österlen hållet. Har tittat på hus i Hammenhög, Borby, Lövestad…men det finns fler ställe för att hitta. Jag tror att det borde vara stor källare, eller nån tillbyggnad med tanke, att jag ska jobba både med Tiffany och glasfusing.
Skulle vara också bra med lite plats för utställning, nån form av presentation. Det blir säkert hektiskt och svår att sova i början…men jag ska göra mitt bästa !
Börjar leta efter glasugn, men keramik ugn borde jag också kanske ha? Som Eva Ritsel har skrivit, det funkar bra med keramik ugn…
Jag vet inte hur mycket pengar behövs för att starta allt som jag planerar, men det kan inte vara omöjligt att fixa det på nåt sätt !!!!!
Eller är jag för naiv, för att tro, att i dessa tider som vi lever nu, är det möjligt att försöka…????

Det är många som jobbar med både glasblåsning och fusing på Österlen. Undersök vad som finns och försök sedan att hitta ditt eget formspråk. Det är faktiskt inte så dumt att det finns fler utövare i din närhet - det är som om man drar kunder till varandra. Eftersom du jobbar med Tiffany kanske du också kan blyinfattning? För i så fall tror jag det finns många på Österlen med god ekonomi som vil ha snygga blyinfattade fönster.
Ska man överleva måste man ha en egen nisch. Själv arbetar jag med återvinning som efter 30 år äntligen är i ropet! Och dessutom kompletterar jag med kurser.
Jag startade med en keramikugn och har sedan investerat i nya prylar allteftersom jag fått in pengar. Man måste INTE ha alla proffsprylar från start! Lycka til.