Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 12-tips-och-tricks
Läst 2635 ggr
mariatingsund
0

tegel som vittrar sönder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska man byta tegelstenarna (eller byggsatsen eller om det finns ett fackord för det) i keramikugn när man ser att de börjar vittra sönder? Ska man passa på byta elementen också samtidigt? Företaget där jag köpte ugnen för 10 år sen finns inte kvar, så jag vet inte riktigt om samma sorts tegel finns i nya ugnar. Har ni liknande erfarenhet? Hur gör ni? Jag ska lägga in samma fråga på keramik.ifokus.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Den där stenen jag ser på bild ser bra ut. Vänd dig till ngn som säljer material till keramiker och be att få köpa lite eldfast murbruk. Blöt sedan stenen där du ska mura och lägg på bruket. Låt torka. Bränn sedan sakta upp - 50 gr/tim till 500 grader. Och ugnen är som ny.

Dina element ligger i rör och det ser jättefint ut. Du skulle se min ena ugn..Skrattande Men det är klart. Man bör byta element då och då och var det 10 år sen sist kan det vara idé. Själv byter jag faktiskt bara när jag inte kan fixa ihop elementen…..Skäms

mariatingsund
0

hjärtligt tack för ditt engagemang Eva! Ja, jag måste nog ta itu med det också, medan det är så tunt med jobb nu, fast det kanske blir så hela året? Skrattande Skulle behöva känns det  som.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo