Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1301 ggr
cksvensson
0

Slumpa om fat?!

Har precis plockat ut ett fat ur ugnen som har krupit i formen. Kan man slumpa fat en gång till? Kan man då slumpa det i en annan form? Hur påverkas det "mönster" som man lagt? (fusar med bullseyeglas)

Eller, måste jag bara inse att det helt enkelt inte blir något fat av just denna??? /CK

Hannah1
0

Hej CK

Det som jag rekommenderar är att fusa igen och sen slumpa en gång till.

lycka till.

EvaRittsel
0

Krupit i formen… Det tyder på att du slumpar med för hög värme eller för lång tid. Är kanterna något räfflade? I så fall är det för hög värme! Justera detta förs innan du slumpar om.

Eftersom jag inte vet hur komplicerad form du slumpat i går det inte att rekommendera en omfusing. Ge mig lite mer information. Hur ser formen ut, vid vilken temp slumpade du och framförallt - hur många minuter. Då kan du få ett mer exakt råd hur du ska göra.

Hör av dig snabbt!

cksvensson
0

Tack för era svar!

De andra faten i samma ugn blev bra. Jag misstänker att den krupit pga att den inte varit exakt 30x30 utan snarare 29x30? Och att den ev. inte legat helt rakt. Formen jag använt är 30x30, har fyrkantig botten (ca 10x10) och är relativt djup - heter 44451. Tror att jag vill slumpa om den i 44450. Måste den fusas om först?

Tack, Eva för att du tar dig tid!/CK

EvaRittsel
0

Jag vet inte vad numret på formarna betyder. Är det en form med svagt böjd botten? I så fall kan du slumpa om den men höj topptemperaturen ca 10 grader så ev märken efter den förra formen inte syns. Lycka till!