Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2585 ggr
Meta
0

Tillverka form i keramik

Hej!

Gott Nytt År allihopa!
Jag funderar så smått på att tillverka en egen form… En kompis till mig går keramik-kurs och hade idétorka så då tänkte jag passa på…Skrattande. Helst skulle jag vilja ha nån typ av skål men jag är osäker på hur djup man vågar göra den. Min ugn har innermått 28 bred och djup och 20 hög.

Vad mera ska man tänka på när man ska tillverka en sådan form?

alliz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har drejjat en vanlig skål. Det funkar bäst med lätt sluttande vägg och är också snyggast eftersom lyster och design framträder bäst då. Håller bäst om den är i stengods men min i lergods har jag använt massor av gånger och den håller än. Gör den stor så kan du slumpa många olika storlekar i den. Pensla med separator (aluminium och kaolin).

Lycka till

Alliz

EvaRittsel
0

Det är ju allra bäst när man kan göra sin egen form. Den bör inte vara med än ca 4-6 cm djup med bredden 27 cm. Men glöm inte att be din kompis göra lufthål i formen före bränningen! Tre lufthål strax före formen möter sättplattan så luften under glaset kan sippra ut. Annars får du en bubla i glaset. Pensla sedan med separator och du kan använda den om och om igen!  Lycka till

matnil
0

hejsan

tog en djup tallrik och borrade hål i och skulle använda som form, men jag får inte på separatorn bra. den rinner hela tiden ner i botten så där blir det jättetjockt och på kanterna tunt. Vad gör jag för fel?