Kan man snabbreparera trasigt element?
Det här veckoslutet har jag slitit tillsammans med en kollega från Oslo med att göra förlorad form - Moule Perdue. Och så brände elementet av och ugnen gick inte i topp. Så det blir att renovera ugnen och sen bränna om allt igen. Och min norska kollega får åka hem utan sina alster.
Kan man snabbreparera elementen?
Tror att man kan det, om man hittar brottet på elementet, då kan man dra ihop slingorna så att de går ihop/ligger an mot varandra. det bör gå slingorna är ju som fjädrar, om än ganska stumma och sköra efte många bränningar. Det kan fungera en bränning men knappast så mycket mer…tror jag.

Jag försökte detta men det brände av helt.
Så det var inte lyckat alls. Kan det bero på att när jag gjuter glas har elementen på under mycket lång tid, ca 3 timmar på topptemperatur kring 950 grader mot ca 10 minuter på 1 250 grader när jag bränner stengodsglasyr?
För jag har kört många glasyrbränningar med ihopsnurrade elementtrådar. Och jag ,misstänker att jag inte är ensam om det - i alla fall inte bland keramikerna…
Det går att köra någon extra bränning med ett avbrutet element om man har en bit kvar av ett tidigare element, ett par varv tråd som man trär över en del av slingan innan den gått sönder och en bit tillsom låter den fortsätta en bit efter avbrottet. På så viss får man ju en strömsatt fortsatt krets. Hur pass bra detta tips är vet jag inte, jag har bara provat det en gång då det var akut kris och jag behövde skröja keramik, men det funkade utmärkt då. Hittade tipset på clayart.

Gamla avbrända stumpar finns det gott om hos oss som aldrig slänger något
. Jag ska testa detta i helgen. Tack för tipset.

Åja, vi är inte dem som ger uppså lätt!!!