Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 1152 ggr
EvaRittsel
0

Ska man ventilera kring ugn?

Jag lägger ut en fråga jag fick i min privata mailbox och som Anna tyckte det var OK att jag ställde i Forum.

Hej.

Jag heter Anna och jag har hållt på med glas några år, utbildad i England, men bor nu i Sverige efter 7 år i Storbrittanien.

Jag funderar på om du vet vad som gäller för att installera ugn för glas. Jag tänker framför allt på ventilation, ect… Om du vet vore jag väldigt tacksam för råd och information.

Med vänlig hälsning!

Anna

EvaRittsel
0

Vad jag vet finns det inga direkt föreskifter om ventilation. Men jsälv tycker jag att det behövs - i alla fall när man håller på med gipsgjutning för det luktar väldigt obehagligt när man bränner ur gipset.

mariatingsund
0

Om du bränner t.ex glasfärg eller porslinsfärg då måste du ha en bra ventillation, för själva lösningsmedlet man använder är ju giftigt trots att det luktar gott och förr såldes det en del färger med bly i. Dessutom måste du leda bort värmen, antingen återvinner du i lokalen eller inte. Men gyllene regeln är: luktar det, då ska du ventillera.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Gå ut från lokalen när du bränner mellan 300 - 600 grader. Det är en gyllene regel jag tillämpar. För även om det inte luktar - så frigörs en massa skit vid dessa intervaller. Som sagt Maria. Det är inte alltid det luktar. Men gör det så - spring!!!!!!

mariatingsund
1

Nja, jag vet icke, jag trivs i värmen… Finns det någon riktig beskrivning/ studie vad som händer med människan om man sniffar in dessa frigjorda ämnen (man kanske blir frigjord själv?) Flört

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo