Shetlandsponny i glas?
Hej!
Jag hade tänkt mig till mammas födelsedag låta göra en shetlandsponny i glas, och jag undrar om detta är möjligt?
Det skulle inte bli vilken shetlandsponny som helst, utan min shetlandsponny som jag skulle vilja avbilda.
Höjden på den hade jag tänkt mig skulle vara 10-15 cm. Den kommer kräva en del pillande när det kommer till målning, då Zally, som shetlandsponnyn heter, är svartskäck, det vill säga svart och vit.
Vad skulle ni själva sätta för prislapp på detta jobb? Är det någon här som skulle kunna göra detta åt mig?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Vad fin hon var! Jag har graverat en del hästar innan (www.djurgravyr.se) men jag förmodar att du hade tänkt fusat glas eller skulptur?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

fusat glas, planglas som består av olika färgade glasbitar (i detta fall) som man smälter ihop (fusion) i ugn. Jag tror du måste nog ge upp att göra en glasskulptur efter bild, jag vet då ingen som skulle klara av att göra något sådant. Eventuellt i Murano (Italien) kan finnas någon mästerglasblåsare som skulle ge sig på, men om den vore lik är också tveksamt.
Du kan ju altlid måla av eller vända dig till keramiksajten, de skulle kunna skulptera ponnyn i lera.
Du tror inte att det går alls, även om det blir efter flera bilder? Dessutom har hästar i sina pass en rasbeskrivning, som visar alla tecken, i både ord och bilder, som jag tänkte att glasblåsaren kunde få en kopia av till målningen.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Nä, tyvärr, glas är ett fantastiskt material, men att försöka efterlikna en figur krävs mycket. Om man skulpterade hästen i vax och gjorde en form runt vaxen, då skulle man kunna värma, då rinner vaxet ut och kunde hälla in hett glas och på det sättet gjuta figuren, men det skulle gå på många tusenlappar. Och det är fortfarande tveksamt för sen måste du färglägga oxå.