Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1970 ggr
matnil
0

formpreparering

Hejsan

Har försökt att måla en djup tallrik med separator, men det vill inte fastna. Det rinner bara ner i botten. Har jag blandat den fel. Jag har tagit 2 delar vatten och 1 del pulver. Jag har sandpapprat så gott det går inuti tallriken och borrat hål i botten. Kan någon hjälpa mig och förklara hur jag ska göra för att få det att fästa på kanterna.

Eva-Margareta
0

Hej

vilket material är tallriken gjord av ? Om det är rostfritt stål vet jag att Björn från Uterm har skrivit ett tips, som jag inte hittar just nu. Men det gick ut på att man skulle värma den rostfria skålen/fatet i ugnen upp till en viss termperatur. Ta ut den och spraya på (med blomspruta) separatorn när föremålet var hett. Vattnet blir ånga och separatorn fastnar.

NinaHagman
0

Hejsan

Jag brukar värma på, precis som Eva-Margareta säger. Men efter att ha tagit sönder 3-4 stycken blomsprutor gav jag upp och använder numera en bred supermjuk pensel som finns att köpa hos keramiker. Oavsett hur väl och fint jag silade den färdigblandade separatorn så blev det stopp i blomsprutan efter ett tag.

Men det finns en billig sprayflaska (40 kr) på biltema som fungerar. Sök på tryckspruta artikelnr 45-562 på deras hemsida. Den använder jag för att preparera plattor. Jag tycker det blir jämnare och snyggare än med pensel. Jag silar separatorn, ställer plattorna, en åt gången, i en gigantisk plastpåse (2 st skarvade svarta sopsäckar), och sprayar. Överskottet häller jag ut efteråt från ett avklippt hörn av plastpåsen som jag strypt åt med en plastklämma. Det åker tillbaka i min separatorblandning och återanvänds. Sprayflaskan skruvar jag isär och sköljer delarna. Men det kan vara lite overkill för en form :)

Någon annan som har tips på en bra fungerande sprayflaska?

EvaRittsel
0

Värm formen först med varmluftspistol. Är nog den som gett tippset först. Pensla sen snabbt med bred haikpensel eller spruta över separator. Nya formar kräver oftast efter sandpappring att man värmer, penslar och värmer och penslar igen. Separatorn kryper lätt på nya formar trots att de rugats upp. Så ha tålamod. Efter första bränningen är det inge problem.

Ett annat tipps. Lägg en massa nya rostfria formar i din ugn och bränn dem till 850 grader. Sen är det lätt att pensla på separator. Men det är ju sällan man har en massa formar på en gång - oftast är det en enda man vill preparera. Gör då som ovan.

matnil
0

Tack för hjälpen. Gick mycket bättre när den var varm. Nu har vi ett annat problem. Vi skulle fusa ihop glas till plattor och några smycken, men när vi tog ut dem så hade separatorn släppt från plattan och satt fast på baksidan av våra saker. vad gjorde vi för fel och går ´det att ta bort? Jag har blandat som det står på påsen och strukit på ganska tjockt och det lossnar ända ner till plattan. jag penslade 4 gånger åt varje håll doppade penseln vid varje drag är det fel?