Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett06-glasmålning
Läst 10386 ggr
EvaRittsel
3

Glasmålning - nytt forum

Hej alla ni som ägnar er åt att måla glas. Dels ni som arbetar helprofessionellt som t ex Ulrika Hydman Vallien och dels alla ni som bränner era alster i ugnen hemma.

Kom med tips och idéer hur ni arbetar. Visa upp era alster och hjälp till att utveckla den här delen i glassajten.

Välkomna!

Eva Rittsel

Faxlin
0

Jag kan bara hålla med. Vill ha tips på hur man kan måla och bränna hemma utan ugn. Går det över huvud taget?

Kan man måla inne i ett graverat mönster till exempel? Har funderat på att det skulle kunna se lite små fräckt ut, men vet inte om det är genomför bart. Någon som vet?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Jag har kontaktat en jätteduktig tjej som ska hjälp till att svara på dessa frågor. Hon har arbetat med att måla glas på bruket i Kosta och dessutom gjort massor hemma i den egna ugnen i köket. Vi håller tiummarna att hon kan hjälpa till.

myra
2

Jodå man kan bränna hemma i en vanlig ugn. Det finns vanliga glasfärger i de flesta hobby och färgaffärer.

myra
4

hej hej alla. Jag heter Myra carstensdotter, och målar en hel del både hemma och på kosta glasbruk.Så jag hoppas kunnahjälpa till med att svara på era frågor.Skrattande

MNalleW
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå där!

Jag målar på glas. Alltså befintligt glas och bränner det här hemma i hushållsugnen.

Finns många bra färger att laborera med.

Resultatet kan diskas i diskmaskinen!

Hälsningar Nalle   (Marianne Nalle Wikblad)

EvaRittsel
0

Jätteroligt att Myra åtar sig att ta hand om glasmålningsfrågor. Tack för det och välkommen till oss här på Glaskonst iFokus! Sen är det härligt med alla ni andra som bjuder på tips och idéer. Tack för det.

myra
0

Tack så mkt! Det är jätte skojj att få hjälpa till och hoppas att jag gör någon nytta..Flört

Staffan
0

#7 (myra)

Härligt glasfat - hur stort är det ungefär?

// staffan

myra
1

(staffan)

Det är en assiet….ca20cm i diameter.

Tack så mkt, jag har lite fler bilder i mitt fotoalbum..Skrattande

MNalleW
0

Hej Myra

Jag låter det målade stå i tre dygn och torka. Vet inte om jag kanske överdriver, men jag tycker resultatet blir bättre ju längre det har torkat.

Hej!

Nalle

myra
0

Hej hej  Nalle!

JO det kan juh inte skada att vänta längre=) men det räcker igentligen med ett dygn… det har hänt att jag också väntat ett par dagar att bränna då jag har haft annat för mig..men jag har inet sett någon skillnad… men jag kan ha fel jag ska testa igen..Skrattande det kan juh aldrig skada och man ska aldrig seja aldeig.!

//Myra

Hannah1
2

Hej

Vilket märke av färg använder ni för glasmålning och var köper man det.

tack

MNalleW
0

Hej!

Mina färger heter Verre & Faience, Glass & Tile. Jag köper mina på Kreatima i Stockholm, men de finns säkert  i andra välsorterade affärer som säljer konstnärsmaterial oxå.

Påskhälsning

NalleW

myra
0

Hej hej man kan få tag i vanliga glasfärger i de flesta färg och hobby affärer. Det finns olika glasfärgs prover billigt på Claes Ohlsson.  Glad Påsk!

Hannah1
0

Tack för svaret. 

Glad Påsk

EvaRittsel
0

Jag ske genast kila till Claes Olsson så fort det öppnar efter påsk. Är lite nyfiken på just glasmålning i vanlig köksugn. Glas Påsk!

Faxlin
0

Är det bara som jag missat, men i vilken värme ska man ha ugnen? Spricker inte glaset om man sätter in det i ugen och slår på värmen? Förlåt alla dumma frågor.

Audiatur et altera pars

MNalleW
0

Hej!

150*C i 30  minuter med mina färger. (se ovan). Glaset spricker inte.

Hej från Nalle

www.svenskakonstnarer.se/galleri/NalleW

Faxlin
0

#18: Tack så mycket för det snabba svaret.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

teliahulken
0

Hej! Jag undrar om det ser bra ut med glasfärger på graverade mönster? Eller förstör man bara gravyren?

MNalleW
0

Hej!

Har aldrig försökt med glasfärger  på graverat mönster, men jag kan tänka mig att det kan bli snyggt med transparenta färger.

Dock är det nog allra snyggast utan färg.

Hälsningar M Nalle W

glasdeco
0

Jag har också målat lite, både på glas och kakel, både med hushållsugn och keramikugn. Vore kul om vi kunde samlas någon gång och bara ha kul!

EvaRittsel
0

Vilken bra idé. Att ses fysiskt och inte enbart via ett webbforum. Jag funderar på om vi inte kunde ses i min Stockholmsateljé v 45 eller om det är 44 som man är ledig från skolorna. Vet inte riktigt.

MNalleW
0

Det låter roligt! Jag kommer! Skrattande

M Nalle W

myra
0

Jag kommer gärna..=)

glasdeco
0

Jag hoppas också att jag ska kunna deltagagagagaSkrattande

MarjaL
0

Hej!

Jag blev så glad när jag hittade den här sidan!Skrattande

Jag är ganska nyinflyttad och har letat efter affärer i Stockholm eller på nätet som säljer glasfärger i pulverform för att brännas i 580 grader. Utan större resultat.
Några tips? Jag känner till Uterm, men tycker de verkar dyra…och sen vill jag gärna se färgprover först innan jag handlar.

Mvh
Marja L

mariatingsund
0

Plentyhouse i Kosta. Men färg är nog dyr överallt. De har  hemsida, kolla upp det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

BenJerryFan
0

Kan jag få ställa en fråga här? :-)

Jag har köpt lite färger och penslar och en svamp. Tänker testa måla med schabloner. Jag provade med svamp som jag duttade över mallen. MEn det ser så "bubblig" ut. Vad har jag gjort för fel? Annars så smetar det över kanterna så det blir ojämn och ful. Det går åt mkt färg när man använder svamp. Obestämd

Tack på förhand! :-)/B&J

mariatingsund
0

Jag är inte så duktig på hobbyfärger, men svamp kan framkalla en himla massa miniatyrbubblor i färgen, du kan ju vänta och se om dessa försvinner när färgen har torkat. Gör det inte det, då är det bara tvätta bort och pröva med penseln. Hobbyfärgerna flyter ut rätt bra även om du använder pensel, och då hamnar färgen på glaset och stannar inte i svampen. För längesedan gick jag på en kurs, och där fick jag höra att man duttar väldigt försiktigt med svamp, låter torka, duttar en omgång till, låter torka, duttar igen, så det blir ytterst litet färglager på glaset. Då kan man åstadkomma t.ex. en etsad vit yta…
Hoppas det var lite hjälp.

skarabej
0

Hej! Jag heter Elena. Jag inbjuder er att besöka

min hemsida. Jag kan också ge er olika tips om glasmålning och andra arttekniker.

http://elenasart.zoomin.se/

mariatingsund
0

Hej Elena! Din talang kommer mest till rätta på ikonerna, du är väldigt skicklig. Det borde finnas marknad för sådant i Ryssland? Du kanske skulle skänka någon målad porslinservis till det kungliga bröllopet, kanske du kan få ett namn även i Sverige.

63pialisa
0

Jag har formar så jag kan bränna fat i mun keramik ugn och självklart lägger jag på glas färg som bränns fast i glaset, när jag kommer hem ska jag lägga ut några blider om det är någon som vill se vad jag har gjort. Pialisa