Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 3820 ggr
LenaE
0

Ugn, Jag Letar efter liten Ugn till Fusing

Hejsan Alla,

Jag har kollat en hel del på Fusing på Internet och tycker det verkar Mycket intresant och jag har Letat efter en Liten ugn efter som jag inte tänker göra några större saker och tycker det är onödigt att värma upp en stor ugn när det brara är små grejor jag ska göra och då jag inte har tålamod att samla upp en massa för att bränna, jag vill se resulatet snabbt:-)  jag har tänkt mej göra  smycken.

Jag har hittat den här ugnen http://www.pmc.se/Shop/Index.php  och tycker den verkar bra, vad tror ni om den? är den någon av er som har någon erfarenhet av den ? eller kan ge mej tipps om någon annan bra ugn till bra pris.

Och jag vill också gärna ha lite tipps om var man kan köpa bra glas till bra pris, gärna någon start sats eller liknande.

Lena

EvaRittsel
0

Oj det var ganska dyrt för en så liten ugn. Jag hittade bara en ugn hos PMC. Kolla med Uterm eller EDAB om de har andra alternativ i samma prisklass - men mycket större kapacitet! De finns i vårt länkregister.

EvaRittsel
0

Sök på blocket efter en liten keramikugn. Preiset brukar ligga på ca 5 000 - 6 000 kr! Och de är jättebra för mindre saker som smycken, ljuslyktor etc.

EvaRittsel
0

http://www.blocket.se/vi/9572034.htm?ca=11_s

Här finns en billig ugn med automatik - gammal - som är jättebra när man arbetar med glas.

Lerhuset
0

Hej!

Ceramasyd i Malmö har en bra liten fusingugn som kan kopplas till vanligt eluttag. Ugnsutrymmet som du kan fylla med dina smycken är 30x30. Eftersom som jag själv är kund i butiken vet jag att dom säljer både bullseye och system96. när det gäller system96 såg jag att dem hade ett startpaket med många olika glas till ett jätte bra pris. gå in och kika på deras hemsida ceramasyd.se.

lycka till!

EvaRittsel
0

Ja, dera ugn är helt OK. Men ganska dyr om man jämför vad man får ut av en bagagnad keramikugn. Men man får ett bra instument till som är inbyggt med ugnen. I en keramikugn kan man utveckla sig och börja med ugnsgjutning etc. Likaså kan man arbeta i tre nivårer och fusa glas. Läs om detta i artikelarkivet!

Ceramasyd
0

Hej!

Det går bra att bränna glas även i en keramikugn om man har en automatik där man kan ställa in avkylningen och avspänningen. I annat fall får man stress i glaset.

Man skall heller inte glömma att elementen i en fusingugn sitter i locket varför glaset först smälter samman i mitten och på det sättet minskar risken för luftblåsor i glaset. I kermikugnen kommer värmen från sidorna varför glaset först smälter samman i glasets ytterkanter och lätt stänger inne luften.

Vår bordmodell har en automatik som även lämpar sig för gjutningar. Där kan man idag lägga in minst 20 timmars avspänning.

LenaE
0

Hej

Tack för alla svar och tipps, jag har inte bestämt mej ännu vad det blir för ugn jag letar vidare både efter nya och beg,

ska jag köpa en ny så hamnar priset på 7000-8000 kr  för en ny liten ugn som det går att programera och spara program på och när det gäller begagnade så är det många som är väldigt gammla och stora, dom mindre hinner jag inte på dom är redan sålda när jag hittat annonsen, jag har även satt in en annons på köpes, så vi får se hur det går.

sedan har jag en till fråga angående fusing processen och automatiker,
Jag har ju sett att det finns ett flertal styrningar till ugnarna och som jag har förstått det ska det vara bäst med en helautomatisk styrning men vad jag undrar är, Hur många faser behöver man ha per brännings program ?
för den informationen har jag inte kunnat hittat på Internet, det som står är att detsto mer faser man kan programera in så desto bättre är det men inte vad som är ett minimum,
så är den någon som vet nått om det vill jag gärna ha lite tipps även på det så jag inte köper en som inte klarar av att fusaglas på nått bra sätt, allra viktigaste är det ju om jag köper en ny ugn som inte är särkilt billig.

Mvh Lena

EvaRittsel
0

Lena när jag började för 30 år sedan fanns inga digitala instrument som styrde avsvalningen. Läs hur du "lurar ditt instrument" i astikelarkivet! 

Du behöver - om du nu vill ha ett instrument som klarar alla moment - ett instrument som kan programmera också avsvalningen. Vilket inte alla kan. De flesta gamla keramikinstrument slår av ugnen vid topptemperatur!

Och de steg du behöver göra är följande:

Först upp till avspänningstemperaturen, sedan till maxtemp, sedan avsvalning till avspänningstemp och sedan avsvalning till ca 350 grader.

Vid varje moment behöver du kunna programmera in en tid som ugnen ska stå på denna temperatur.

Dvs fyra steg - men steg där också avsvalningen av ugnen kan programmeras!!!!!!!