Skicka foton på era glasfat!
Jag vill gärna ha foto på era glasfat! Beskriv vilken teknik ni använt och vilket glas ni har i designen. Vore kul att göra ett lika fint fotogalleri som man just nu har på www.keramik.ifokus.se. Skicka ett mail till mig och bifoga filen med bilderna! Så lägger jag upp bilderna här.

Hej!
Var precis inne och kikade på keramikernas galleri, vilken trevlig idé! Ska kika om mina fat gör sig på bild
och i så fall skickar jag gärna över en bild eller två! /CK

Jättebra. Och visst är det trevligt och inspirerande att se keramikernas galleri. Vore kul om vi på Glaskonst kunde ha något liknande. Men då behöver jag bilder och presentationer av era tekniker.

Ett bidrag från en nybörjare. Mitt bidrag till glasfatsgalleriet blir ett fat som jag gjorde till min mor när hennes son (och min bror) fyllde 50 år. Vi tyckte hon var värd en present den dagen!
Glaset är fusat och sedan slumpat i en form ca 30 cm i diameter. Två lager klarglas (Bullseye), ovanpå det: utskurna bladformer i grönt transparent glas och ovanpå bladen utskurna "streck" i gult transparent glas.
Är bilden för "tung", jag tror inte den är bearbetad för webben.

Oj, vilket vackert fat. Och vilket jobb som ligger bakom. Snart lägger jag ut era fat. Men jag vill ha in fler exempel! Skicka in fler foton!

Med tanke på i vilken liga ni andra ligger i så avstår jag från att visa mina dunder amatör grejer här inne. Men jag blir ruskigt imponerad av era saker.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Här kommer ett ravenna fat. Arbetsmoment ser ut såhär:
Glasblåsaren gör en "plätta" med olika färgskikt i miniatur. Jag graverar sedan bort färgskikten och med detta får fram motiv. Jag älskar bärnstensfärg, därför beställde jag plättan i dessa nyanser. När man är nöjd med sitt arbete, lämnar man tillbaka plättan (ämnet) till glasblåsaren, som värmer upp det i ugn. Sedan blåser han en stor bubbla och placerar bubblan ovanpå detta ämne med den graverade sidan uppåt, som då blir botten på denna bubbla, och det blir små luftbubblor mellan ämnet och stora bubblan där gravyren var djupare. Den stora bubblan får punteln i mitten på botten av en medhjälpare och skärs loss från glasblåsarpipan. Glasblåsaren driver ut hålet, jämnar kanten och snurrar så skålformen blir till ett rakt fat. Sedan kan man dekorera klarglaskanten med slipning, gravering eller etsning om man så vill.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#6 oj! vad avancerat! jättefint resultat blev det iallafall!

#6: Snyggt. Kan bara säga det. Såå snyggt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5 Här är det vi alla som ska visa vad vi kan. Ingen exklusiv klubb för dunderproffs. Alla bilder inspirerar oss andra - så kom fram ut gömmorna och visa vad ni gör. Det är det här vi ska göra - inspirera varandra och inte knäcka varandra! Är vi för blyga här på glaskonst?