fusing i microbrännare
Jag har verkligen huvudbry…, får det verkligen inte att funka i min art box (microbrännare). Hjälp mig. Jag dokumenetrar tider, kör efter rekomendationer, ändrar, lägger till, tar bort, använder samma glas, bullseye, ungefärligt lika storlek men får det ändå inte bra.. Antingen är det runt och snyggt men kolsvart, eller så är halva klar men inte den andra halvan, antingen är den halvan svart , spetsig eller så har det inte hänt ngt alls Det känns tyvärr som om den bränner ojämt. Köra två stycken fungerar inte alls, då är det ena över fusat och det andra inte alls. Finns det ngn som varit med om liknande förut. Har provat olika micron också. Jag tror jag kört trettio gånger och fått fem hyfsat bra men absolut inte hundraprocentigt bra. Vad gör jag för fel???

Jag testade också ganska länge innan det fungerade…. min bränner också lite ojämnt. Å, sakerna blir sällan som man tänkt… men samtidigt så är det ju det som är lite charmen med det hela…. men visst, man vill ju gärna bli nöjd med sina alster! Smyckesglaset ska inte köras på full effekt från början har jag lärt mej. Kör först en stund på halv effekt, sedan full effekt. Jag har bara system 96 glas. Vet ärligt talat inte riktigt vad som skiljer mellan det och Bullseye…..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Men har du ngn aning om varför det blir alldeles svart glaset? Har man kört det för länge då, mån tro?Jag håller med om att det är det som är charmen, men när det inte blir ngt alls så man inte kan använda det, utan slänger det, då känns det ledsamt..
Jag skall prova igen på halv effekt och sedan full effekt och se om det blir nåt :-) annars så blir nästa steg till att skaffa system 96 glas. Tur att man är envis och inte ger upp

Jag har inte en art box utan har köpt min sk miniugn på PMC. De säger att den är lite annorlunda. Men jag använder bullseye och ibland blir det ojämt. Vissa glas får jag bränna mer. Alltså först min grund: 3 min, paus 30sec och sen nu upp mot 8:30 minuter. Sedan tar jag ut och kollar. Är det inte rött i hålet uppepå sätter jag in den i 3-4 minuter till. Använder högsta effekt hela tiden. Har inte testat nån annan effekt faktist ..
Såg denna sida under rubriken här Utfärsäljning på glas. Trodde inte man kunde göra både glas och silver ihop i den. Men när jag såg att personen först fusat glaset och sen lagt silverleran runt fattade jag. För vad jag hört så blir silvret varmt fortare än glaset, men nu är ju glase färdigt först… detta var ju en liten parentes bara inom lite samma ämne…

Nähä såg nu att länken inte visade just den sidan. Men det jag menar finns under Artbox där på sidan.

Bea, miniugn…. och Artbox… är inte det samma sak? Du sätter väl också din i micron.?

Mannen jag pratat med på PMS säger att deras ugn inte är exakt likadan som en artbox.

Det är riktigt. PMS är lite större - men annars är de gjorda på samma sätt. Ofta är kurvorna för fega dvs man måste bränna i ca 5-6 minuter för att få ett bra resultat. 3 min är för lite. Använd gärna samma tidsintervall som den rekomendation du fått för system 96.

Det har gått sönder i min oxå, men jag pratade med dom jag köpt den av och dom sa att det inte var ovanligt att det gjorde det och vad jag vet så har jag inte märkt ngn skillnad när jag kör i den.

Nej, den fungerar ändå, men det kändes lite fånigt när den blev sådan efter en månad! Har ju köpt mina genom Studieförbundet, och jag försökte få tag i ordernumret… men har inte fått svar från SV. Utan ordernr. är det ju svårt att reklammera varan hos leverantören.
Kastellen Gick det inte att reklammera boxen?
Jag vet faktiskt inte eftersom det inte var ngn fara med den, och sen fungerar ju den som ska ändå (så jag fösökte inte), men jag kan hålla med om att man blir ju lite orolig att efter så kort tid går sönder och man kan ju undra hur länge den egentligen kommer att hålla. Men jag har kört min massor av gånger och har inte märkt ngn tendens till att den är på väg att gå mer sönder eller att den blivit dålig på nåt sätt.

Vad intressant att ni pratar om detta. Min har också gått sönder, eller ja det har lossnat inuti. Jag har också använt mig massa gånger och fick lite panik faktist. Vet inte om den funkar som den ska nu. Tycker jag får lägga till mer och mer minuter hela tiden nu. Hm.. men jag håller bara på med floatglas just nu för det får jag gratis .. trasiga fönster i ett av husen där jag har min verksamhet. Usch… ångest över det hela och har varit rädd att micron jag hyrköper också blivit dåligt. Tyvärr är jag lite som en struts då.. speciellt om det inte flyter på annars heller i livet. Så.. för mig var det lite "uppmuntrande" om ni förstår att det inte bara var min miniugn som blivit så här. Har inte råd med nån annan nu så jag försöker smälta lite till i den.
/Bea

Jag har inte heller märkt nån skillnad när jag använder den boxen med "skadan" i, har ju 2 st.
Hej!
Jag har också en ART box den har gått sönder också innuti.
Jag tycker den bränner ojämt & tiderna varierar. Har beställt en ny från PMC den är ju större också :-)så vi får se.
Det med tiderna 3 min har jag alldrig lyckats med ligger nog mera på 5-8 min men jag kör inte på full effekt utan typ 80%

Leno, har du fått din nya Art box? Är det någon skillnad?
Jag var ute och fusade lite i min glasverkstad idag. Har inte gjort något på ett tag nu. Längtar efter att få kika och se resultatet!

Jättefint hänge du gjort. Jag som precis beställt min lilla box blir ju lite orolig av vad ni berättar om sprickor o dyl…..
Att det går små flisor ur microbrännarna på insidan beror ofta på att glasbitar flugit iväg inuti och träffat väggen. Det är ingen fara med detta så länge inte brännaren spricker. Du kan motverka detta genm att limma glaset. Det kan inträffa ändå, men mer sällan. Använd gärna ett lim du kan köpa på PMC som kallas Elfy Superglue. Det svarta inuti microbrännaren är ett material som förbrukas allteftersom brännaren används. Du som märkte att du behöver förlänga tiden har börjat få en effekt av att ditt svarta lager delvis förbrukats.
Skulle det gå många flisor ur den svarta ytan minskar effekten hos brännaren.
Det är rätt att grundförslaget för bränntider ofta är för kort. Starta med t.ex 5 minuter gör en paus på 30 sekunder och bränn 3 minuter till. Räcker inte detta lägg på till 6+paus+4 minuter eller 7 + paus + 4 minuter. Pausen är till för att temperaturen inte skall bli för hög. Det motsvarar en hålltid i glasfusing.
Det är rätt att microbrännaren från PMC skiljer sig från Artbox. PMC:s är lite större invändigt, men den har också ett tjockare lager av det svarta energialstrande materialet, vilket gör att det håller längre och den är lite tjockare i väggarna för att behålla värmen bättre. Det framgår av den svenska bruksanvisningen som följer med.
Att det behövs lite olika bränntider beror delvis på glassorten. Men det beror också på vilka färger du valt. Svart och mörka färger tar åt sig värmen lite fortare än ljusa färger. Detta kan göra att de mörka glaskompositionerna hinner lite längre i fusingen och blir mer rundade vid samma tid.
Det ojämna resultatet kan bero på microugnen, men också om du har mer än ett smycke i din microbrännare.

Går det inte köpa sånt "svart" som är på insidan av micro-brännaren och pensla på….. så att den får längre livslängd?
(Man är ju från Småland…)