Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1802 ggr
bellgoblin
0

Lim vid fusing

Kan man använda vanliga limsorter, typ trälim etc, vid fusing? Eller måste det vara speciallim?  /Annie

SusannAlg
0

Kan kan man ju… men det fäster inte Skrikandes….

Jag använder ett lim som heter repair extreme. (Finns på Claes Ohlssons) och jag är nöjd med det limmet. Men tänk på att rugga upp ytan där du ska klistra samt tvätta rent med t-röd, innan du applicerar limmet. Tryck inte ihop för allt vad du är värd, för då trycker du bara ut limmet utanför fästet eller vad det är du limmar.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

bellgoblin
0

Förlåt, jag var otydlig! Vad jag behöver är ett lim som kan användas för att hålla bitarna på plats när jag laddar ugnen och som sedan bränns bort vid själva fusingen. Det finns speciella fusinglim men jag tycker mig ha läst någonstans att det ska även ska gå med anddra sorter. Frågan är bara vilka?

Tack för rådet om repair extreme, det ska jag prova när jag limmar hängen!

irode
0

Jag använder hållalim från Cerama. På en kurs jag gick var där någon som använda snabblim i stället.

Faktiskt försökar jag undvika lim över huvud taket: det ger fläckar och om man använder för mycket eller det inte är ordentligt torkat upp, bubblor glaset upp.

EvaLind
0

Jag använder också Ceramas speciella fusinglim. Har provar med trälim, men det ger spindelvävsliknande mönster mellan glasen - kan ioch för sig vara spännande…

Men som Irode låter jag bli att limma i största möjliga mån och om jag måste tar jag bara ytterst lite lim. Helst i kanten och bara så mycket att det fäster hjälpligt.

EvaBj
0

Jag har använt honung ibland. Läste det någonstans och har sedan provat det flera gånger.

Caruba
0

Jag använder ett lim som jag är väldigt nöjd med och det är Karlssons klister utan lösningsmedel, och det finns på Coop. Flaskan är av plast och är gul med gröna detaljer. Jag har aldrig lagt märke till att limmet synts efter bränning och därför har jag fått ovanan att använda lite väl mycket klister ibland.

EvaRittsel
0

Du kan använda vilket klister du vill - bara det är vattenlösligt! MEN - bara en droppe under varje glasbit. Annars är det risk att det blir blåsor eller märken.