Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 2622 ggr
an-ba
0

ugnsgjutning-problem

Hej,

Jag ugnsgjuter kristallglas i formar som jag gjort av gips(primodur 40 från cebex)50% + 25% kvarts+ 25% fin chamotte.Formarna armerar jag med glasfiber och metallnät. Problemet jag har nu är att det bildas bubblor i glaset. Hur gör ni som gjuter för att undvika bubblor?

Jag har provat olika topptemperaturer och olika utjämning men inte sett någon logik i mina prover. Senaste bränningen hade jag topptemp 820grader och 5tim utjämning för att få bubblorna att stiga upp. Jag använder inte glaskross utan en hel stor bit glas eller två. Formerna är någont mellanting mellan öppna och slutna. ca 35x30x14cm stora, jag har integrerat en "tratt" i formen där jag laddar glaset som sen smälter ner i hålrummet.

Mitt original gör jag i grönt gjutvax från cebex som jag ångar ut ur formen innan bränning. Bränner ni ur era formar innan ni gjuter glas i formen? Till vilken temperatur i så fall? Jag vill påfresta formen så lite som möjligt innan gjutningen då jag även har problem med sprickbildning av gjutformen.

Jag vore mycket tacksam för tips om någon har erfarenhet av detta. Och om ni har andra erfarenheter av ugnsgjutning i gips/kvarts form. Hur torkar ni era lite större formar?

Har någon tips på en riktigt bra bok om gjutning i gips/kvarts form så vill jag gärna veta.

hoppfull på svar.

EvaRittsel
0

Hoppsan. Det var många frågor. Jag föreslår att du går ner i topptemperatur och i stället ökar utjämningen på toppen till 15 minuter. Kristallglas smälter ju redan vid 780-790 grader.

När man ångar ur vax eller bränner ur organiskt material ska man aldrig köra ugnen snabbare än 50 grader/tim. Hela vägen! Har man brådis kan man köra 50 grader/tim upp till 300 grader och sen 250 grader per timme till topptempen.

Mina stora formar torkar jag helst i rumsvärme. MÅSTE jag snabba på allt så torkar jag gipsformen långsamt 15 grader per timme till 80 grader. Sen får den stå där och torka med kikhålspropparna öppna. Testa med en glasbit om det blir imma. Är det inte imma på glaset är formen torr och kan brännas ur på vanligt sätt.
Lycka till!!!

an-ba
0

Tack för svaret!

Det här med att torka formar är mer kompliserat än man kan tro. Jag tror att mina formar ofta går sönder redan på det stadiet. Till denna gjutningen som jag nu skall göra har jag låtit formarna torka i luften samt framför en fläkt. och så ska jag göra som du tipsade om att torka långsamt till 80 grader och stå kvar där tills det är helt tort.

En fundering bara, jag tror du missförstod mig med bränningskurvan. Jag hade 5 timmars utjämning på 820grader.

tack

EvaRittsel
0

Nej jag missförstod inte dig. Jag tror du bränner på för hög topptemperatur. Kristallglas smälter ut vid lägre temperatur än 820 grader. Det kan vara förklaringen till att du få bubblor. Glaset blir för varmt och kokar helt enkelt.