frosta glas
Hej
Jag skulle som glasamatör vilja frosta en del av ett glas. Är inte intresserad av sk frostat glas på sprayburk (gissar att det är lackfärg) utan vill frosta i glaset. Ska man blästra? Eller hur gör man??
Hej Stina kristina!
jag skulle rekommendera dig att blästra. Men kolla först upp att glaset klarar av blästring.
Annars kan man etsa också.
Tack Josa, kan man blästra med vanlig sand eller behövs aluminiumspån som jag såg någonting om på nätet. Att etsa känns lite småläbbigt med väteflorid som är så frätande. Eller finns det etskrämer också?

Det finns något som heter baskarp sand, som är bra att blästra med. Tänk bara på att vad du än köper, så ju finare (mindre) kornen är , desto lenare yta får du. (Ju grövre, desto gropigare.) Jag har aldrig hört talas om aluminiumspån, det är nog lite dumt utryck i så fall, för spån brukar ju vara som hyvlad ost och knappast som pulver. Men det kanske är bara ett namn på aluminiumoxid som man då också använder till blästring. Karborundumsand är ytterligare ett annat medel. Köp minsta förpackningen av varje och bestäm dig för vilken yta du gillade mest.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Det finns en slags etsvätska som också diskuteras här i Forumet. Kolla in den debatten. Jag har inte prövat men det verkar rätt ofarligt!