stengodsformar
Har av norrkeramik blivit avrådd att använda fiberboard, för att göra egna formar. Det skulle vara möjligt att använda stengodslera för att göra formar. göra en form och skröjbränna på ca 960C. Sedan använda som form med separator. Skulle detta kunna fungera?
Miggen
Av vilken anledning blev du avrådd att anv fiberboard ? Jag har gjort stengodsformar i keramikugn och anv dom som du beskriver. Det har fung bra. Jag hade KM lera med chamott. Tänk på att göra dom ganska tjocka, långsam torktid, gärna sandsäckar på så att dom inte slår sig. Jag har tidigare lagt ut en fråga om man kan anv gips men inte fått något svar på den , så om någon vet blir jag mycket tacksam.
Anledningen till att inte använda fiberboard skulle vara att det inte är speciellt hälsosamt att arbeta med så Norrkeramiks leverantör levererar inte. Hur det ligger till med det hela vet jag inte Kan bara förmedla vad Norrkeramik sa till mig vid förfrågan efter fiberboard. Är tacksam för alla tips jag kan få då detta är helt nytt för mig men jag har så mycket ideer så jag vet inte hur jag ska få ut allt.
Stort tack till alla som delar med sig av sin kunskaper. Tänk vad roligt om vi alla kunde träffas någonstans vart år?
Miggen

# Anbra. Ang gipsformar.
Visst kan du göra formar av gips - men de ska då armeras med t ex hönstnät eller glasfiber. Och de går sönder efter en eller två gånger…. Så det är inget för masstillverkning.
# Fiberboard finns i fast form och fungerar utmärkt att göra formar med. Bör också hanteras varsamt men är inte flygigt som den porösa boarden. Här ser det snarast ut som spånskiveplattor.
# 2 Ingen vet idag om fiberboarden är farlig eller inte - tror jag. Men själv använder jag alltid gummihandskar och munskydd och gummiförkläde när jag göra formar i detta porösa material. Och jag arbetar utomhus. Jag tror det är hälsofarligt!
# Formar i lera. Visst går det bra och Anbras förslag hur du gör dem är utmärkt. Men - glöm inte att göra lufthål också i dessa formar. Annars är risken stor att du får oönska bubblor i botten av dina fat!
Har en del julmarknander fram till jul tillsammans med min pappa så det är lite snålt om tid samt att jag åkt på inflensan så jag ligger i otakt med mina kursdeltagare. Tack och lov är vi två så de har fått testa på lite annat hantverkTre fyra veckor bara försvann ut i det blå. Så nu gäller det att jobba jobba jobba.
Jag ska testa både gips och lera. Och Eva nu tror jag att 25 öringen har ramlat ner om temp och bränntider.
Miggen

Här har du en enkel brännklurva att starta med:
240 grader/tim upp till avspänningstemp ( 520 för Bullseye och 540 för planglas). Håll gärna fem minuter om det är stora föremål. Maxhastighet upp till fullfuse ( ca 830 för Bullseye och 870 för planglas). Håll ca fem minuter. Max ner till avspänningstemperatur och håll - om möjligt temperaturen där i minst 90 minuter för fat på ca 20X20 cm. Smycken räcker det med en kvart eftersom du jobbar med keramikugn.
Nu kan ugnen stanna. I en keramikugn svalnar den så långsamt att det mesta klarar sig.
Testa sedan att göra tre lager i din ugn och se vad som händer med glaset på de olika nivåerna. Så utforskar du din egen ugns kapacitet.
Lycka till!