art box funderingar
Jag undrar om det är ngn som vet varför det står att man skall släcka lampan inne i micron när man använder art box, vet ngn vad det har för betydelse och hur gör man om man inte kan släcka den, skall den täckas m något och i såna fall med vad.

jag har läst att det är för att kunna se det oranga ljuset genom det lilla hålet på artboxen, antagligen ser man hur pass långt det är gånget, att det bränns ordentligt…
Ja, så kan det ju vara, tack för ditt svar.

Jag har inte hört talas om det tidigare, men det kan ju stämma som aipmalmo skriver. Själv drar jag lite i luckan, å då slocknar ljuset och jag kan se om det lyser orange..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
En annan sak som ngn kanske kan ge mig tips om. Jag får det inte att fungera :-(.. Vad gör jag för fel? Det händer ingenting med glaset, det smälter inte samman och då antar jag att jag har för kort tid men efter konstens alla regler som jag läst mig till så borde det fungera, har provat allt från att köra flera minuter med och utan paus, micron borde det inte vara fel på efetrsom den är ganska ny och likaså Art Boxen, men fortfarande… Det händer inget. Jag håller på att bli grå hårig….

Hur länge kör du? Jag brukar börja med att köra ca 4 min. sen lyfter jag och kikar i burken och då ser man om det glöder och har smält. Är det inte klart fortsätter jag en stund till. Vissa smycken kan ta 8-10 min… vissa tar bara 4 min. Beror lite på hur stort och hur många lager, samt vilken färg det är på glaset.
Vilket glas har du? System 96 har jag.

Jag kör efter de råd jag fått från PMC, först 3 minuter sen 30 sekunder paus och sen ända upp mot 8-9 minuter… tar sen ut ugnen och ser om det smält.. annars kör jag typ 3 minuter till. Jag använder Bulleyseye.
Tack för all information. Jag håller verkligen på att få huvudbry, men jag kontaktade PMC för rådfrågning i fredags och försökte igen med råd från dom på 5 min, paus 30 sec och sedan 3-4 min till och det funkar fortfarande inte till min besvikelse :-(,
Jag hade faktiskt tänkt att prova en annan micro imorgon för att se om det blev ngn skillnad, men som ni skriver så kan det ju ta ända upp till 10 min och sen kanske ändå mer tid, så jag skall nog prova igen.Jag använder bulleyseye. Men jag undrar också om det spelar ngn roll om man har längre tid innan pausen eller efter och sen läste jag nånstans att man inte skall plussa på tiden mer än en gång efter en paus. Man är ju lite rädd att "bränna" sönder micron, den känns ju ganska het efter att man kört i den.

Jag plussar på om det inte hänt nått. Jag tar ut ugnen, lyfter på locket och ser om det är smält, annars sätter jag in den igen och kör några minuter till… ibland kan jag hålla på så ett tag, vet inte varför det blir så. Men till slut så….
idag testade jag en annan micro. och det funkade direkt, blev hur lycklig som helst :-) Så det är bara att konstantera att det inte funkar i vår nyinköpta micro…

Kastellen hur går det med din glasfusing?
Heej, Det går bra, tack för att du frågar! Det är hur roligt som helst. Jag har nu under våren tänkt att investera i en "riktig" ugn, för det här är verkligen något jag fastnat för. Men det har fungerat bra i micron men jag skulle vilja "utveckla" det lite mer.

Jag har faktiskt hört att det inte är bra med en ny microugn. Har själv en gammal ugn och det går superbra. Testade i ny ugn. Och det gick inte alls. Så ut och fynda på loppisar efter gamla ugnar!
hej, jobbar med silver i artboxen, kan det vara samma sak om man jobbar med glas?
har en fråga, ny som jag är, betyder det oranga ljuset att smycket är klart, eller skall man ändå köra tills tiden är slut?
skall man klippa till fiberpappret?
tacksam för svar

Menar du när du bränner silverlera eller glasfusar?
Jag klipper ut små runda lappar av fiberpapperet, ibland går det att använda det igen (fast det blivit som pulver) då lägger jag bara en liten bit av kantresterna från när jag klipper rundlar i mitten av boxen.
tack för svaret!
jag bränner silverlera, är jättenojig!
skall jag stänga av micron när det blir orange i hålet? eller köra de minuter som det står jag borde?

Har inte testat silverlera än i min box, bara glasfusing. Men jag tror att du ska köra det de minuterna för att det ska bli riktigt härdat. När man "bränner" silverlera med butangasbrännare ska man ju först hetta upp tills det glöder, sedan fortsätta att värma i 3-4 minuter för att det ska härdas.
tack, då kör jag på, hur stora är de smycken/tingest du bränner med butangasbrännare?
hur mycket kostar än sådan?
håller du föremålet med en tång?

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=gasolbr%c3%a4nnare
Ovan är en länk till en butanbrännare.
Ja, du håller föremålet med en tång.
Smycket ska nog inte vara alltför tjockt.. men eftersom att silverleran är såpass dyr… så brukar man ju inte göra jättetjockt eller stort

.. Skulle inte vilja hålla med en tång eftersom det leder bort värmen. Vilket kan leda till att det inte sintrar ihop som det ska.
Det bör brännas på nått eldfast.

Minns att vi lade typ murstenar på diskbänken…. fick för mej att hon höll smycket i något tångliknande… men jag kan ha fel…. det kanske låg på stenarna…. blandar kanske ihop det med tången hon använde när hon tog ut sakerna ur ugnen…
Vi brände bara ett smycke med butangasbrännare på kursen.

Man kan plocka upp det med pinsett efteråt, men inta hålla i den medans man bränner. Har man ingen sten eller annat material tillsamans med silvret går det bra snabb kyla det genom att stoppa det i vatten. Murstenar går bra att ha under. Se till att inte ha ett "eldkänsligt" material under murstenarna. Diskbänken duger bra att lägga stenarna på. Eller ta en djup bakplåt och vänd den upp och ner sätt murstenarna på den. Då har man en bra luftspalt mellan bord och hetta.

Nu har jag testat att fusa finsilver i mina smycken i artboxen. Lade i 2 små bitar (likadana) under ett klart glas. Det konstiga var att den ena biten krymte ihop lite och blev mer guldfärgad, medans den andra biten behöll sin form och silvriga färg! Konstigt! Någon som fattar vad som hänt?

… 2 olika saker jag vet om är att ena är att det kan ha kommit smuts på silvret, det ska vara väl rengjort och helst ska man inte ta på det så att fett från fingrarna kommer på silvret vilket är lätt hänt. Det andra är att kanske luft kommit imellan innan glaset smält ihop typ en luftbubbla… det är vad jag direkt tänker på.. kan vara annat med..

Mycket möjligt att det kommit smuts på silvret, men det är svårt att rengöra det… när jag stansar ut det i sånt där finsilver-ark… det är ju liksom mjukt och smått.. men jag ska se vad jag kan göra.
Tack iallafall för ditt svar!