Snälla hjälp
Har försökt bränna silverfolie och glimmerpulver men silvret ger bara gula och svarta fläckar (vill ju att det ska se ut som silver) glimmerpulvret ger ingen effekt alls. Brände 850 grader 15 min. Har jag för hög temp?

På kursen jag gick på, sa läraren att silvret försvinner mellan glasen, så det är lika bra med aluminiumfolie. Har aldrig jobbat med glimmerpulver, men det använder man väl till glasmålning, runt 500-550 grader, på ytan och inte inuti glaset? Eller?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ja silvret försvinner och blir gula fläckar så det kommer jag ej att använda mer. Ska prova att bränna glimmerpulvret i lite lägre temp.

Nej pröva silvret! Du blir alkemist om du använder det i fönsterglas för då blir i större ytor - ca 1 cm - som guld. Jätteläckert! Använder det väldigt ofta som effekt dvs silverfolie eller silvertråd.
Du har för hög temperatur! Tror jag.
Silver och glimmerpulver blir blir bra på de temperaturer som står på förpackningarna. Silverfolie kan man ha med i fullfuse.
Hej.
Silver och guldfolie bör inte brännas i mer än ca 780 grader.I för hög temperatur bränns folien bort. Lägg hellre till en längre utjämningstid. Glimmerpulver bränns i vanlig fusingtemp ( 815-830) men fusar ej ihop med glaset. Det måste läggas mellan glasen och bildar då vackra små blåsor med pulvret i. För att aplicera det på glas blanda med A-spray och spruta på med en Air brush.
MVH
Björn på UTERM
Tur att den här sajten finns, här finns både tips och lösningar på många problem….
Jag undrar om någon vet om man kan lägga silverfolie(bladsilver) ovanpå glasen och sen bränna i ca 780 grader. Kommer silvret att fastna? Om inte detta går kan man använda något annat än bladsilver för att få en snygg silvrig yta?

Lägg vanlig aluminiumfolie överst. Det som blir kvar ser silvrigt ut - lite matt - men läckert.
Enerx - du använder silverfolien med all sannolikhet i fönsterglas. Det är därför det blir guldigt. I Bullseye och System 96 blir det silvrigt.
Om du bränner fönsterglas - kör upp till 800 grader och jämna ut i 20 mnuter. Då bränner inte silvret bort när du fullfusar fönsterglas - floatglas.

Har ju ingen riktig ugn, utan en art box till micron. Jag har testat med finsilver i den å fått skiftande resultat…. ibland blir det silverfärgat, å ibland krymper det ihop och blir guldigt. Men det kanske helt enkelt beror på temperaturen då. Har hört att man absolut inte ska ha några metaller i art boxen (Förutom 999 silver) då ska man väl inte heller ha aluminiumfolie? Eller? Nån som vet?
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken