Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett03-glasblåsning
Läst 10673 ggr
EvaRittsel
2

Lär dig blåsa glas

Det är inte alls för sent att lära sig blåsa glas.

Själv är jag snart 60 bast och började för två år sedan med en veckokurs i Kosta en sommar. Underbart roligt. Varm, svettigt men fantastiskt kul med att också uppleva det varma glaset. En härlig känsla. Glasen blir skeva och krumma. Men det är trots allt JAG son gjort dem. Och det är inte alls tungt att blåsa. Om du nu tror det. Tar man i med hela lungornas kraft så smäller det som en ballong!

Och nu går jag då och då på veckokurser eller helgkurser. Titta i länkarna så hittar du flera alternativ.

Staffan
0

Låter skoj att testa! Finns det någon "prova-på-kurs" som du kan rekommendera lite extra?

// staffan

EvaRittsel
0

Jag tycker du ska gå till länkar här på sidan och titta på glaskurser. Kosta Glascenter har ju väldigt bra lärare på sina prova-på-kurser (det är ju dess lärare som utbildar våra blivande glaskonstnärer) och har man tid att vara på en sommarkurs en vecka blir man väldigt ofta heltänd.

Men . De flesta glashyttor som finns på sajten erbjuder ofta prova-på-kurser en kväll eller en dag. Gå in där och utforska detta mer.

Jag vet att Sara Mannheimer är väldigt duktig pedagog och hon har kurser i sin hytta i Nacka i Stockholm. Men det finns hyttor från Ystad till Happaranda- som man säger. Gå in till glasakademins register och sök dig fram till en hytta som finns i din närhet och diskutera ett pris.

En bra sajt att hitta till en glashytta i din närhet är Glasnätet  

http://www.glaskontakt.net/ 

Ett annat ställe är Glasakademin: Du hittar glasblåsare där och deras hyttor och de flesta erbjuder faktiskt hyttsill eller ngt annat samt prova-på-kurser.

http://www.glasakademin.se/glasakademin/

Bertil
0

Visst finns det möjlighet att pröva glasblåsning på Steninge Slott också?? Men det är kanske mest en "turistfälla", där man bara får prova på utan att hinna få en guidning i grunderna.

mvh
Bertil

EvaRittsel
0

Jag vill inte säja turistfälla - men glasblåsarna hjälper de som vill blåsa glas väldigt mycket.

Men som "prova-på" tycker jag det är OK  med tanke på att man får en fin skål eller vas. Man kanske inte upplever själva formandet så mycket - men får testa. Och det är bra nog.

Vill man lära sig lite mer så bör man sikta på att gå en heldagskurs eller en helgkurs hos någon glasblåsare. Det är då man verkligen får känslan av att blåsa glas och driva glas (när man sitter i hyttstolen med fuktat papper och träskopor) Men då blir sakerna man blåser därefter - lite snea och vinda - i bästa fall.

Här är länken till Steningen Slott http://www.steningeslott.se/

Anita
0

Hej

ja en av mina största kursupplevelser endast påminde om att blåsa glas. Det var hos Hauges nere i Småland där man inte blåser glaset utan värmer kalla flaskor/burkar i en gasolugn och sedan vid lämplig mjukhet och otroligt vacker orange färg "drar ut" och formar med verktyg till olika nya alster i form av glas och ev flaskor men det krävdes mer träning! Då man satt var det hett och bråttom!

P.S.På en helg gör man som nybörjare ca 12 stora glas, 15 små glas och några krokiga flaskor infärgade med lite glaspulver, helt underbara!

Anita

EvaRittsel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, Leif Hauge i Småland han tillverkar nya bruksföremål av gamla flaskor och burkar. Här är länken till hans hemsida:

http://www.glasweb.se/hauge

Det här är verkligen miljövänligt! Är det någon som har fler tips på miljövänlig framställning av glas? Nedan kan du se den logga som Leif har. Kolla också bilden som jag hämtat från Leif hemsida på en del av det fina han gör!

UTERMAB
0

Hej.

UTERM har "prova på" kurser i glasblåsning. En lördag och Söndag kostar 1.500:- Vi har även små ugnar för att smälta glas i för den som är sugen att prova på att blåsa. Kolla på www.uterm.se

MVH

Björn på UTERM

Anita
0

I somras var jag och några andra på en veckas helt underbar glasblåsarkurs i Glava i Värmland som ligger otroligt vackert, Tack  allihop!

HannaBroberg
0

Jag ska gå Sara Mannheimers kurs går nu den 17-18 november via Folkuniversitetet. Ska bli jättekul att testa ytterligare en arbetsform med detta härliga material.

Hanna

Hubert
0

# Hanna det vore kul och höra hur du tycker det var för jag har haft en tanke att jag vill gå den. Louise

HannaBroberg
0

Har haft en jättekul helg med glasblåsning hos Sara Mannheimer. Funkade bra med först en infärgad tapp som vi la på klarglas på och formade till ett klot. Sedan blåste vi ett par kulor och andra dagen har vi gjort ett par krumma, lite tjocka glas. Vi övade mycket på rörelser och fick en känsla för glasets konsistens och hur man kan påverka det vid olika temperaturer.

Rekommenderas.

Hanna

Hubert
0

Tack Hanna, nu är det på min önskelista!

nypan
0

Jan har varit ett antal gånger nere i Björkshult och blåst. förutom att gå en kurs kan man hyra hyttan om man vill.

http://www.glasweb.se/

PS Hauges ligger aldeles i närheten

Anders

mogens
0

Kan rekommendera en folkhögskola i Danmark, Engelsholm, där dom har korta glasblåsningskurser. 1 och 2 veckor. Jättebra lärare.

Engelsholm ligger mellan Vejle och Billund (Legoland).

Dom har också glasfusing.

Titta på www.engelsholm.dk under Korte kurser och det är faktiskt billigt och jätte mysigt.

Mogens