Ateljébesök - vad ska man ta för pris?
Jag har ganska oftas konstklubbar hos mig i ateljén - andra mindre grupper också (minimum 6 personer). Hittills har jag bjudit på soppa och ett glas vin och hållit ett litet föredrag på ca 20 minuter om fusing. För detta har jag tagit 60 kr/person. Nu ska jag ta 100 kr/person. Tyckedr det är svårt med prissättningen eftersom folk ofta handlar. Hur går ni? Vad är ett rimligt pris.

Tillhör själv en arbetsplatskonstförening. Och måste tyvärr intyga att vi är väldigt snåla och helst vill få allting gratis.
Men för soppa och ett glas vin plus föredrag är definitivt 100 kr ett helt rimligt pris och vet att vi skulle tycke det vore OK.

Det är bra att få¨dessa synpunkter eftersom du också tillhör en konstklubb. Men det vore kul att också höra hur ni andra som har plats i era ateljeer gör. Ni kanske har bra tips på andra aktiviteter som gör att man får det hela att gå runt lite bättre.
Har just varit på mitt första ateljébesök hos en keramiker, genom konstföreningen på min arb.plats. Vår förening betalade 60:-/pers.
och vi bjöds på sallad och nybakat bröd av konstnären. Lådvinet hade vi med oss till ateljen och betalade själva.
Det blev en kväll att minnas inte minst för att vi bjöds på en föreläsning som innehöll mycket hantverkshistoria. Skulle personligen inte reagerat om kostnaden hade varit 100:-, det
hade varit skäligt.
Om man går ut och äter så kommer man knappast undan med 60 kr om man beställer soppa och ett glas vin. Och hur mycket kostar en biobiljett idag? Det är länge sedan jag själv var på bio, men säkert inte mindre än 60 kr. Det finns säkert fler saker att jämföra med som visar att ditt pris verkligen inte är oskäligt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tackj för era synpunkter. Nu ändrar jag priset på min hemsida. Men det vore kul med fler tips vad man kan ordna med när det blir ateljébesök. Och li9kaså hur man drar in dem.

#0 (Eva)
Synpunkt från någon utanför branschen:
Jag tycker att det låter vansinnigt billigt. Nu är ju inte jag någon glaskonstnär själv men till ett sådant pris skulle jag förutsätta föredraget vara sponsrat av någon leverantör.
Sådana här saker varierar säkert i pris från bransch till bransch men jag kan bara från min horisont säga: Förläng föredraget till en timme och ta tre hundra kronor för paketet istället. Eller gör det till ett företagserbjudande och sätt priset till 500 kronor per deltagare. Då kanske dom kunde få något litet med sig hem dessutom…?
Varför är ni så rädda att ta betalt för? Skulle inte högre priser gynna alla? Jag har sett det ni gör och tycker att det är imponerande vackra saker - problemet känns snarast som att vi/marknaden "utanför" inte fått upp ögonen för det ni kan ännu…
Mvh // Staffan
Det är nog som så Staffan, att till ateljéerna kommer nästan enbart konstklubbar och de har inga större belopp att röra sig med. Dessutom är de ofta återkommande och förväntar sig någon form av rabatt för det.
Pengastarka personer planerar nog ganska sällan in besök hos konstnärer, tyvärr. De är nog mer av typen galleribesökare och då ska man kanske hellre rita dit några extra nollor på prislappen. Något som ödmjuka glaskonstnärer inte heller ägnar sig åt… :-))
mvh
Bertil

Jojomensann. När jag ställer ut tar jag betalt för mina objekt. Och det är som Bertil säger att de köptarkas kunderna kommer till gallerierna. Men det finns också köpstarka konstklubbar som köper riktigt dyra saker när de gör sitt besök . Så på sikt lönar det sig att hålla föredraget och sedan hoppas på viss försäljning.

Det där med prissättningen tycker jag är ruggigt svårt. Jag är usel på att ta betalt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag ser det som en del av mitt företags marknadsföringskostnad! 20 konstföreningsmedlemmar. Hur många känner de. Och hur kan inte detta sprida sig!