Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1804 ggr
evanil
0

taggar i glaset

hej. jag har börjat göra mina egna formar för smycken. det är jättekul. jag har köpt en speciell skiva (som jag inte kommer ihåg vad den heter i skrivande stund) jag karvar ur mitt mönster (hjärtan) sen slipar jag den och på med separator. pillerjobbet blir att fylla formen med små glasbitar. jag använder bullseyeglas. kör på kurva 810 grader.

problemet är att det blir vassa kanter som jag måste slipa bort. när man slipar blir det fula märken. jag har provat att köra hjärtana utan form till 730 grader för att få bort märkena. men de syns fortfarande lite grann.

är det någon som vet hur man får bort slipmärkena helt. vet inte om jag vågar köra på högre värme, vill ju inte att mina fina hjärtan ska tappa formen.

eva

BeritHdt
0

Hej Eva!

När du kommer ihåg vad den där skivan heter och var du har köpt den, vill jag väldigt gärna veta. Det låter intressant att göra egna formar.

Lägger du täckglas över formarna,? För med täckglas över kan du köra en gång till på fullfuse och glaset formar sig runt. Så gör man med millefiori. Det vita som blir gör jag rent med en gammal elektrisk tandborste.

Berit

evanil
0

hej nu har jag tagit reda på vad materialet heter:

Ceraform en fiberfri hårt pressad platta & Boards till Bullseyeglas.

finns på edab keramik (strängnäs)

nej jag lägger inget täckglas över eftersom jag inte kan skära ut hela hjärtan.

när jag gör formarna så karvar jag ur så att jag ska få plats med 3 lager glas, sen fyller jag med små spillbitar. glaset flyter ju ut så det blir ca 6mm tjockt. det är viktigt att man gör raka kanter på formarna annars blir det problem att få ut den färdiga produkten. det finns ju färdiga formar att köpa på pmc men jag tycker om att göra egna formar. jättekul.

jag har satt in en bild (suddig) på min bloggsida.

eva

sarkim
0

Hej Eva,

Du kan bara lägga hjätan i formen igen efter du har slipat den och fusa igen. Jag har gjort det många gånger nät jag gjuter och då blir det fina, mjuka runda kanter

/Hima

evanil
0

hej hima

det var smart kör du det på fullfuse igen eller räcker det med svalare ugn.

jag körde dem liggande på plattan till 740 grader i 5 minuter men jag stod och passade hela tiden så att de inte skulle flyta ut.

eva