Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2902 ggr
mariatingsund
0

glansguld mellan system 96

Har någon testat? Brinner guldet upp om man penslar mellan två glaslager? Kan man fullfusa?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MaritaD
0

Jag har inte penslat på glansguld,men jag har fusat glas med glansguld på. Har testat fullfuse och tackfuse. Det syntes inte mycket av det guldet kan jag säga. Nu var det här glas från Ramnäs Glashytta, där dom använder flaskglas.

Om det kan vara till någon hjälp

Maritha

irode
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har stämplat malmedie med glansguld och -koppar (om glansguld är det pulver man kan köpa i påsar) på BullsEyes glas, förbränt det på 680grC och sedan fullfusat basglas på vid 805grC

:-) Inge

mariatingsund
0

Nu är mitt fat i ugnen, jag får återkomma med egen erfarenhet, jag tror att glansguldet kommer att försvinna mellan glaslagren, dessutom går jag upp i högre temperatur i min keramikugn, men jag får väl måla en gång till på ytan i så fall och bränna en gång till. Bara det inte sprängs i bitar av lösningsmedlet.

irode
0

Hur gick det?

mariatingsund
0

det gick i skogen som väntat, det bubblade upp och stank så in i bomben under bränningen, jag kommer nog inte göra om det. Men jag försöker rädda det, jag skickar in ett foto imorgon.

mariatingsund
0

Nu har jag vant mig vid det, här kommer en bild från sidan

mariatingsund
0

och en bild rakt framifrån. Det får namnet : "Jag vill ha en egen Måne" som är ju också sant Skrattande

irode
0

Det blev väl läckert - även du hade tänkt det annorlunda ;-)

Det är underbart att jobba med glas! Som julafton att öppna ugnen varje gång.

mariatingsund
0

Ja, jag hade velat verkligen annorlunda, vågar inte ens skriva hur. Men jag har motivblästrat det understa lagret, målat med guld, torkat av så motivet skulle bara finnas kvar i fördjupningarna som guld, osså fick jag något helt annat. I den lilla kratern som syns bra på första bilden, syns en del av det tilltänkta motivet. Men så är det, jag kan ju inte göra om, så det räknas som konst, haha.

Skrattande

Men till nästa gång ska jag bränna guldet först och sen fusa ihop, ska testa på det sättet också.

MaritaD
0

Det är superläckert!! Du måste väl vara jättenöjd, även om det inte blev som du tänkt.

Hoppas vi får se nästa test också. Det är så roligt att få ta del av det du gör. Spännande!!

LenaR
0

Ja jag ser inte vad det skulle vara för motiv, men det är supervackert!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mariatingsund
0

Tack så hjärtligt, jag har också vant mig vid det, jag som är en sån kontrollfreak. Jag döpte den till reptil istället, det ser ju ut som ett reptilöga, liknar kameleont.

Asp-design
0

Jag älskade den! skitläckert!