Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1969 ggr
mamma-mu
0

Planglas mjölkigt

Jag har bränt planglas i 825 grader och fick en mjölkaktig ton på ytan. Kan det bero på att det ev var antireflexbehandlat. Jag vet inte om det var så, det var ett glas från en ram jag använde, men kan det vara en förklaring? Det blev inte så tokigt i alla fall, och det kan ju vara bra att veta i framtiden.

mariatingsund
0

Det kan bero på att det var behandlat, ja, energiglas har också en beläggning, och glasmästare får glasskivorna med en finpulvriserad järnyta för att inte glasskivorna ska repa varandra. Om man inte diskar glaset, kan man föreviga sina tumavtryck också som syns för gott efter bränningen.  Det kan också vara att du inte kylde snabbt från topptemp ner till cirka 560 grader.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mamma-mu
0

Jag brände glas från en annan skiva samtidigt och det blev inte 'mjölkigt'. Jag snabbkylde ner till 540, samma program som tidigare.

Nu ska jag kolla på bitar som är obrända och se om det går att se någon skillnad på glasen före bränning.

Tack Maria för att du delar med dig av ditt kunnande Glad

EvaRittsel
0

Det är mycket troligt att du haft tennsidan uppåt. Då blir det mjölkigt. Allt floatglas är manglat på en tennbädd. Ebna sidan får du tenn och vilken sida det är måste man pröva med t ex en vattendroppe. Låt den rinna på det väl tvättade och putsade glaset. Krymper droppen och bildar små taggiga öar så är det tennsidan. Denna ska ALLTID ligga mot plattan eller neråt. Annars blir det mjölkigt.