Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1758 ggr
Lindali
0

Millefiori

Har fått hem min artbox och div. tillbehör för att testa glasfusing… Skojj!! Men frågorna är många ännu…
Beställde även en liten påse med millefioriglas, det är ju sååå vackert! Är det någon som arbetat med det?

Funderar lite på om det går bränna ihop bara bitarna eller om man behöver både bottenglas och toppglas? Vad blir skillnaden vilket man väljer göra?

Kan även passa på att fråga:
Vissa verk man ser har en lite "uppstickande" yta, medan andra verk är helt plana och jämna. Det är smaksak vilket man tycker är snyggast, men hur uppnår man de olika resultaten? Min gissning är att det är tiden i ugnen som gör det? Ju längre tid desto jämnare yta, och mer rund blir den??

Pärlor, går det att göra av millefioribitar i artbox på något sätt?

www.lgsmycken.webs.com

www.mittlivsomlinda.blogspot.com

SusannAlg
0

Ju längre du bränner desto planare blir det, du har dragit helt rätt slutsats! Har inte testat millifieroglas, men det låter spännande.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

EvaRittsel
0

Är inte säkert att det är kompatibelt med bullseyeglas. Men testa. Jag använder millifieroglas när jag blåser och det går ju utmärkt.

mariatingsund
0

millifioriglas kräver nog högre temp har jag för mig, mönstret ska ju vara kvar när du doppar det i het glasmassa då man blåser glas, jag antar sådär 1000 grader. Att smälta ihop dem alltså. Men jag har inte egen erfarenhet om att fusa millefiori.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mogens
0

Millefiori är en teknik inte en glastyp, så om man gör/köper sin millefiori av Bullsey glas, så … :-)
Jag har prövat det med glaspärlor och när jag har blåst glas. Jag vet att Inge har prövat med fusing.
Jag har själv gjort millefiori till mina pärlor. Det är är 'bara' en twister som man inte twistar, men drar rakt.

mariatingsund
0

jag hade några från Italien som jag skulle testa, och de har inte ändrat form ett dugg i 860 grader. Men visst, beror på vilken sammansättning de är gjorda av, du har helt rätt. Görs de i bullseyes glas, då måste de vara både kompatibla och lättsmälta :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Lindali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag testat fusat lite med millefiori. Den första jag testade så hade jag svart bottenglas under och transparent toppglas över. Den andra testade jag utan bottenglas och båda funkade utmärkt, det är bara smaksak hur man vill ha det… Men det blir fina mönster med millefiorin!

www.lgsmycken.webs.com

www.mittlivsomlinda.blogspot.com