att limma glassmycken till silver
Jag är inte heller riktigt nöjd med limmet jag använder, delvis att det är för dyrt, och delvis för att det gulnar. Jag använder loctitesom består i tre delar, en spray för rengöring, en spray med kontaktvätska som ska på glaset, och sedan limmet som appliceras minimaliskt på silvret. Sen trycker man ihop och det håller bra, man kan visst skära loss glaset från silvret med hobbykniv, så själva limningen blir inte stenhårt som vissa andra lim, men det har aldrig lossnat av sig självt. Jag faktiskt blästrar både silvret och glaset där de ska ha limytan. Berätta gärna vad ni använder och om ni tycker att ert sätt är bra/eller dåligt och varför. http://www.smycken.glasdeco.se
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hej Maria! Jag använder Extreme Repair, det finns att köpa på Claes Olsson, inte alls dyrt.Det håller bra, iallafall de smycken jag själv har, men det händer att ringar lossar från glaset(typiskt att det oxå är på kundernas ringar, aldrig mina egna!)
Det är det bästa jag har testat.
Tjingeling

Jag slipar glass och silver med en diamantslip eller mkt grovt sandpapper (smärgelduk). Sedan använder jag tvåkomponentslimmet Araldit eller det där limmet som lyfter en bil. Har glömt namnt. Men allt lim gulnar i solsken!!!!!!!!!! Även det som inte ska gulna. Super Epoxy - heter limmet. Det gulnar lite efter några år.
Jag har lärt mig att det bästa är att använda glassilikon. Det finns att köpa på Claes Ohlsson och det bästa jag hittat var på Slöjddetaljer. Det fungerar bra och det blir inga missfärgningar. Jag lärde mig det av en person som gjort många smycken.

Fattar inte #3 att glassilikon är bra. Det är ju segt och rörligt. Hur funkar det egentligen när man monterar ringar som är det svåraste för oss som gör smycken i glas?????