Gravera gratängform?
Är det någon som vet om det går att gravera en gratängform, det jag undar är om det graverade klarar att användas i ugnen på det sätt man använder en gratängform utan att gratängen spricker?
Sen undrar jag om man målar med glasfärg från ex inex/panduro på gratängformen, om det håller något vidare eller om det på något sätt blir någon ohälsosam gas från färgen som blandad med maten?
Är det någon som vet något om det här?
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Om du graverar rätt (alltså sakta men säkert, du håller alltid stiftet lagom hårt på ytan och inte slinter), då är nog ingen fara, men se upp så du inte "repar" glaset eller t.ex. håller stiftet på samma ställe längre. då kan nog hända att formen spricker i värmen. Jag har ju aldrig gjort det (graverat gratängform) men bara att pröva på en gammal sliten en, och se.
Hobbyfärg ska man aldrig använda invändigt i mat- dryckeskärl, men bränns det på utsidan då kan det nog inte göra någon fara. Jag skulle dock ändå inte uppmuntra det, eftersom det kan ge avgaser senare också och maten kanske inte smakar så gott sen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag köpte igår på ikea gratängformar för ca 20 kr, som jag tänkte gravera och ge bort men folk tyckte inte det var en bra ide så jag vet inte. Gravera rätt, ja det är ju kanske ett bekymmer, om jag gör rätt eller fel vet jag inte jag bara gör för att det är skoj.
Färgen hoppar jag nog över för säkerhets skull, men jag tror nog jag chansar och graverar gratängformen, i värsta fall är det 20 kr och en maträtt åt skogen, det överlever man nog.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Just precis. Alla framgångar kom ju från alla misslyckanden, glöm inte det, om man aldrig vågar pröva på något nytt då blir ju inga resultat heller. Lycka till och berätta sen hur det gick med formen. Gratängformar är ju gjorda av annan sorts glas, men jag kan inte se varför man inte ska prova, jag hoppas du inte skyller på mig sen ifall.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag håller med Maria. Man måste alltid testa sina ideer. Hur ska man annars komma framåt. Men färgen ska du nog hoppas över om du inte vet att den är blyfri!
Har du testat?
Hur gick det?
Spännande!

Jag har testat - och min form har klarat det bra. Köpte en form på en Loppis, graverade på undersidan så att insidan är slät. Och har haft den flera gånger i ugnen o det har gått bra.