Hur gör man egentligen?
Hej, jag har kollat runt lite här och har fastnat för de fantastiska pärlorna som folk gör! Är jättesugen på att börja med det själv men vet inte riktigt hur man gör och vad man behöver. Är det dyrt med alla tillbehör?
Glad för alla svar!!!

http://www.beadworx.com/HowToMakeABead1.html
Jag undrade samma sak för några dagar sen och hittade den här sidan.
hejsan.
Titta gärna på min hemsida, där jag har förklarat och visar bilder på hur det går till. Har man ingen erfarenhet alls så är det jättebra att gå en kurs då det är varmt glas man arbetar med och det finns många små tips och trix att tänka på. Sen så kostar grundutrustningen 3000-4000 kr beroende på var man köper den och sen så kan man köpa till t.ex. en kylugn om man håller på mycket och så behöver man nytt glas och separator (leran) och mandreller (pinnarna man gör pärlan på).
kuresr: www.kostaglascenter.se

#1 Åhh, det var en bra sida! Jag är ingen expert på engelska (jag e bara 12 år) men den var superbra!! :P Det verkar ganska svårt…
#2 Fin hemsida du har! Jättefina pärlor. Det verkar dyrt men kul! Just nu kane jag inte ska gå nån kurs men kanske i framtiden.

*kanske

Är det typ vanlig gasol man använder till lågan?

ja, fast munstycket får bli en specialare.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Som med allt annat som man vill ska bli "bra", handlar det bara om träning,"nötning", kasta, börja om… men till slut får man till det, men inte på en gång. Man ska ha tålamod och tid.

Jag tror i alla fall att jag har tillräckligt med tid och tålamod. Eller jag hoppas!
Fasten jag har inte riktigt råd med alla saker man behöver till det.

Måste man ha ett slags "hus" dvs en pärlugn. Elle går det ändå?

Det man behöver är en brännare som på ett säkert sätt kan fästas till ett bord och drivs av gasol. Det går med andra drivmedel också, men gasol är en av de säkraste och lättast tillgängliga. Varianten att jobba med en pärlugn kan vara lättare att börja med, då man inte bahöver vara så försiktig med att hålla pärlan utanför lågan. Glaset håller sig ganska varmt så länge det är innanför de 4 väggarna. Men "ugnen" skapar ju också mindre plats att jobba på. Är man nybörjare skulle jag rekommendera att köpa en brännare som är avsedd för lampwork. En så kallad hothead, tex eller liknande. Är man ivrig och har lite tålamod, är det en god idé att satsa på den typ av brännare som använder både gasol och oxygen. Man får upp en högre temperatur och kan jobba snabbare. Dessutom kräver dessa brännare inte lika högt gasoltryck och därmed drar det mindre drivmedel. Man kan då också lätt jobba med den lilla gasflaskan 2012 som är tillåten i vanliga lägenheter. Men man behöver även en oxygenkoncentrator eller syrgas. För lägenheter är det säkrast med oxy-con. (Oj det blev ett väldigt långt svar.) Hur som helst, är du osäker…. fråga först innan du kopplar gasol och börjar bränna. 

#10 Jag fattar inte riktigt men jag tror jag väntar lite med det här…
Jag e bara 12 år. :P

Hej Ida. Även om du inte börjar göra pärlor nu, kan det ju hända att du vill prova senare. Man kan ju njuta av att titta på dem även om man inte gör dem själv. Här är några länkar till duktiga pärlmakare du kan kolla in:
http://www.diana-east.co.uk/gallery2006.htm
http://www.patiwalton.com/pages/patisgallery.php
Ha det gott.
Tove

Å, jag blir avundsjuk…. men en dag kanske jag också kommer att göra egna pärlor…. men först ska jag gå på silverlera-kurs!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Vad roligt Hanna! Lycka till. Säg till om du behöver hjälp med att få "ihop" allt.

Hej Hanna :-)
Berätta hur det går … vi väntar spänt :-D
Jag har det samma grej som du och det fungerer fint.

Nu har jag gas och en slangbrottsventil. Har gjort iordning ett rullbord med betongskiva på och ska möblera om för att få en bra arbetsplats för lampwork. Jag lovar att visa hur det går…
Tove, jag hör av mig. Du får gärna testa min fusingugn också.
Hanna

Lycka till Hanna! Vad roligt att du satsar.
kram

Krävs det mycket flexibilitet i hand/arm?
Jag undrar därför att jag är sugen på att gå en kurs i sommar men har just brutit armen. Jag vet att jag kommer att få vänta länge på att det går bra att dreja igen pga att man blir stel och tappar väldigt mycket muskler. Men nåt annat, lite mindre muskelkrävande, att roa sig med vore roligt.

Hej Vickav, det är svårt att säga vad som är mycket, men
du bör kunna rotera "glashanden" ganska bra. Det är olika för alla vilken hand som är glashanden, men det är ofta den du skriver med.
Stålpinnehanden skall du hålla så still som möjligt horisontalt men du måste kunna använda fingrarna till att snurrra pinnen runt.
vänlig hälsningar
Tove

Det är min sämsta hand jag brytit så det borde nog gå bra, försöka kan man iallafall 

hej.. försöker förstå mig på lampworking. håller på med silverlera och är sjukskriven i sommar. vill passa på att komplettera silvret med lite glaspärlor..
Har kikat runt lite på sidorna här uppe… Det verkar inte vara så jättemkt utrustning om man bara vill göra lite enkla pärlor..
Jag har en butanbrännare hemma, fungerar det eller måste man ha en gasolbrännare??
Behöver man en kylugn eller finns det något annat alternativ??
www.lgsmycken.webs.com
www.mittlivsomlinda.blogspot.com

Hej. Du behöer något kraftigare än en butanbrännare. En gasolbrännare är bra, det bästa är om den är utformad så att den ger mycket syre till lågan. Annars är det lätt att bränna vid glaset. För att göra små enkla pärlor till eget bruk behöver du ingen avspänningsugn, utan du lägger pärlorna i avspänningsvadd eller i vermeculit efteråt. Jag rekommenderar att börja enkelt och se om du faller för tekniken (vilket jag är säker på att du gör
) innan du köper en massa utrustning. Om du finns i Stockholm håller jag kurser i Lampwork. Mvh Tove och lycka till!

Bor i Jönköping och det är såååå dåligt med kurser häromkring.. Tråkigt… Tur att det finns så mkt hjälp på sådanahär forum etc..
Det är svårt att veta vad man verkligen behöver och vad man kan vänta med.. Vad anväder du dig av för inköpsställe? pmc.se har en del, men kan va bra o ha ett alternativ.
Jag tänker precis som du säger börja väldigt enkelt.. Enfärgade pärlor till att börja med.. Jag har sett lite på internet, och det verkar inte så svårt att göra just bara enfärgade… Självklart förstår jag att det ligger mkt övning bakom, och att det verkligen inte är så lätt första gångerna… Men tror du man kan fixa det utan kurs?? (Sålänge man håller sig på en grundnivå).
www.lgsmycken.webs.com

Hej igen!
En av alla saker som är roligt med denna teknik är att det är väldigt enkelt att lära grunderna. Du kan fint fixa det utan kurs om du är lite händig. Ofta kan det vara så att kursen är bättre att ta när man hållt på lite grann, för då vet man vad man ska fråga om.
Jag handlar bland annat på PMC… det finns flera inköpsställen och jag brukar handla på alla, för alla har olika erbjudanden. Jag kan skicka en mail till dig med adresser om du vill.
Förresten finns en duktig glaspärlemakare i ditt område… Lena på Smycka dig.. www.okoo.se - häsla från mig. :-)
må gott så länge
Tove

Hej!
Du får jättegärna mejla lite bra inköpsställen… Har precis handlat lite glas så ska testa på glasfusing, men vill såå gärna testa lampwork med.. :)
god_och_glad_kexchoklad@hotmail.com är min adress..
kom tyvärr inte åt www.okoo.se, kan det vara något fel på sidan?
/Linda
www.lgsmycken.webs.com

Adressen är: http://www.ooko.se
Dyra inköp behövs inte för att smälta glas och tillverka smycken.
Jag köpte in en gasolbrännare med munstycke på ÖB för 159:- gaspatronerna kostar 10:- st. räcker förvånadsvärt länge.
Jag ställde upp 3 eldfasta stenar som en vägg och lade en under och en uppepå. detta för att få lite reflektion av värmen.
Gör smala långa bitar av fönsterglas eller krascha en flaska bara. värm försiktigt upp med en tång och då du ser att glaset smälter och nästan droppar ner formar du det med en spetsig tång alt runt en inlerad stålpinne. blanda inte ex fönsterglas med flaskglas. men jag har blandat 2 olika färgade flasglas och det har fungerat,
Lägg snabbt ner det färdiga smycket i en eldfast kruka med isolerull ex. låt svalna länge.
så visst kan man testa på billigt. Men det är bra att gå en grundkurs för att lära sig förstå och hantera glas innan.
och använd skyddsglasögon och handskar! glas kan sprätta om man värmer för snabbt.
Jag började väl för en månad sedan och det är ganska lätt att komma igång faktiskt, roar mig mest att göra armband och saker åt bekanta.
Gillar reaktiva glas väldigt mycket, man vet aldrig hur det ska bli
Här är lite kassa bilder :)
http://pici.se/pictures/lpXxPQyIV.jpg
http://pici.se/pictures/dOcVzPAsg.jpg

Å, nu blir jag också sugen på att göra egna pärlor!
Menar du att du bara hållit på i en månad!! Pärlorna ser ju jättejämna och fina ut!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Jätteläckra!!
Du har alltså inte gått kurs, utan lärt dig själv??
Var började du någonstans? Vad och var inhandlade du? Vilket glas började du me?
www.lgsmycken.webs.com
Jag började med att smälta lite krossade flaskor och gjorde enkla pärlor med en brännare ifrån biltema, de höll inte så länge dock utan de flesta har sprukigt.
Sen beställde jag lite bullseyeglas för att testa hur det va att arbeta med riktigt glas, det va kul så jag beställde en Hotheadbrännare och en massa glas ifrån http://www.tuffnellglass.com/
Se till att ni köper skyddsglasögon då man blir väldigt trött i ögonen annars.
Beställ även lite silverblad om ni köper glas, det blir faktiskt väldigt fint resultat om man blandar vissa färger med silver.
Jag har inte gått en kurs utan enbart läst gratistutorials och kollat youtube. Det är kul att göra vågiga pärlor eller stjärnor, resultatet ser väldigt spännande ut.

Jättefina pärlor! Bra jobbat efter bara en månad.
Jag håller med, köp skyddsglasögon med didymium glas. Man kan bli snöblind annars…

Åh, så fina:) Har testat lite med glasfusing nu, och det är sååå roligt..
Men ska testa lite lampwork när jag fått lite mer pengar och så.. Men verkar som det finns billiga brännare att börja med iaf, och glaset behöver inte vara så dyrt heller. Skyddsglasögon då, tips på var jag kan hitta det billigt? Köpte ett par billiga på biltema till fusingen när jag skär glas och så, men sådana duger inte när man tittar in i elden då förstår jag??
www.lgsmycken.webs.com

Nix. Du måste ha ett par skyddsglasögon med Didymiumglas. I stort sett alla leverantörer av lampwork säljer sådana…